Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kristian August Eilertsen, Julia Brännström Nordtug, Stig Atle Abrahamsen og Anne Grethe Hauan om å redusere ventetider for utredning, tilpasning og oppfølging av høreapparat (Innst. 413 S (2025–2026), jf. Dokument 8:258 S (2025–2026))
Innlegget
Det er for mange i dag som må vente for lenge på høreapparat, og det går ut over livskvalitet, kommunikasjon og muligheten til å delta fullt ut i arbeid og samfunnsliv. Høreapparat vet vi kan forebygge både isolasjon, kognitiv svikt og psykiske plager, og kanskje aller viktigst, det kan også bidra til å forebygge utvikling av demens. Derfor har regjeringen satt et veldig tydelig mål: Ingen i Norge som trenger det, skal måtte vente mer enn fire måneder på hørselsutredning, utprøving og tildeling av høreapparat. Høreapparatgarantien skal innfris senest innen 2029, men vi jobber på og forventer å se resultater fortløpende framover. Skal vi lykkes, nytter det ikke bare å sette et mål. Vi må gjøre akkurat som vi gjorde med Ventetidsløftet, gjennomføre konkrete handlekraftige tiltak som utgjør en forskjell. I dette tilfellet må vi øke kapasiteten og bruke kompetansen smartere. Derfor har regjeringen gitt de regionale helseforetakene i oppdrag å sette i verk kompetansehevende tiltak og legge bedre til rette for oppgavedeling i hørselsomsorgen. Vi har bevilget egne penger til dette formålet. Vi må også styrke utdanningskapasiteten. Det har vi også gjort i inneværende år, der NTNU er tildelt 10 mill. kr for å øke kapasiteten i audiografutdanningen etter en desentralisert modell – for vi er for desentraliserte løsninger –, og slik kan vi rekruttere flere audiografer i hele landet. Vi regner med at det tas opp studenter til et slikt tilbud senest høsten 2027. Vi må også fjerne unødvendige flaskehalser i pasientforløpet. Også der er regjeringen allerede godt i gang. Vi har allerede sendt forslag til regelverksendringer på offentlig høring. Der foreslår vi blant annet at det kan gis stønad for konsultasjoner delegert fra avtalespesialist til audiografer ansatt i legens praksis. Det vil gjøre at pasienter ikke trenger å undersøkes av øre-nese-hals-lege ved hver konsultasjon. Regjeringen foreslår også å gi audiografer som er ansatt hos avtalespesialist, og private aktører med avtale med regionale helseforetak mulighet til å begrunne søknader om høreapparat og tinnitusmaskerere. Regjeringen er også positiv til bedre bruk av audiografers kompetanse, også i kommunene, og vi mener det er viktig at kommunene har mulighet til å organisere tjenestene ut fra lokale behov. I Helsepersonellplan 2040 som snart legges fram, vil det også inngå vurderinger og tiltak for oppgavedeling og hensiktsmessig bruk av kompetanse. Dette handler om tryggere, raskere og mer sammenhengende tjenester for pasientene. Regjeringen har allerede tatt en lang rekke konkrete grep slik at høreapparatgarantien innfris, og slik at flere får den hjelpen de trenger, når de trenger den. Og hvis det skulle bli aktuelt med ytterligere tiltak for å realisere dette målet innen fristen, kommer vi selvfølgelig til å innføre det.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat