Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 9. jun 2026

Jan Christian Vestre
Jan Christian Vestre
Arbeiderpartiet·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kristian August Eilertsen, Julia Brännström Nordtug, Stig Atle Abrahamsen og Anne Grethe Hauan om å redusere ventetider for utredning, tilpasning og oppfølging av høreapparat (Innst. 413 S (2025–2026), jf. Dokument 8:258 S (2025–2026))

Innlegget

Det er jeg helt enig i. Det er en riktig beskrivelse fra representanten, og det er selvfølgelig det samme jeg hører i mine møter med Audiografforbundet. Vi må gjøre flere ting samtidig. Vi må utdanne flere, for det har vært altfor lav utdanningskapasitet. Derfor er jeg glad for at pengene er bevilget, og at antallet studieplasser er på vei opp. Dette kommer til å utgjøre en veldig viktig forskjell. Jeg mener at audiografene må få mer ansvar, at det må være mulig å delegere flere oppgaver til audiografene, og at de kan ta beslutninger selv. De har høy kompetanse på det de driver med. Noe av det som har overrasket meg litt når jeg har gått ordentlig detaljert inn i hørselsfeltet, er hvordan vi over tid har bygget såpass kompliserte systemer. Nå skal jeg ikke bringe mange nye ting inn i denne debatten, men en av de tingene som har overrasket meg veldig, er at det først gjøres en vurdering av om en pasient skal ha høreapparat eller ikke, og så må det altså fylles ut papirskjemaer som en saksbehandler i Nav skal sitte manuelt å innvilge. Alle får innvilget høreapparat. Da lurer jeg på: Hva er grunnen til at vi har så mange prosedyrer?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat