Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Julia Brännström Nordtug
Julia Brännström Nordtug
Fremskrittspartiet·Østfold

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe og Margret Hagerup om bedre tilgang til vaksiner og enklere gjennomføring av vaksinering (Innst. 422 S (2025–2026), jf. Dokument 8:225 S (2025–2026))

Innlegget

Vaksiner har gjort underverker i historien. Vaksiner har reddet millioner av liv og bekjemper hver eneste dag alvorlige sykdommer. Det som tidligere var vanlige sykdommer, er tilnærmet utryddet, og det er takket være en enorm utvikling i kunnskap, at det forskes, at det er kloke, kompetente og nysgjerrige hoder som med vilje og kunnskap vil løse helseutfordringer for folk, og at det har vært lønnsomme produkter å utvikle. Fortsatt bruker norsk helsevesen altfor mye ressurser på sykdommer som kunne vært unngått med vaksinering. Det er en gjenganger i politiske taler fra venstresiden til høyresiden at vi må slutte å reparere, vi må forebygge mer. Hvis vi mener alvor med det, er vaksiner et helt utmerket sted å begynne. Andre utfordringer som vi som samfunn står overfor, som frafall fra arbeidsliv eller utdanning, er komplekse faktorer som vi som samfunn gjør mye for å kompensere for, men som er vanskelig å løse. Det som ikke er like komplekst, er å benytte en allerede utviklet vaksine, som er bevist at har effekt, som har studier bak seg, og som viser seg å være økonomisk lønnsom. Med vaksine vet vi ofte effekt både i lidelse og i kroner. Dagens system virker ikke, og derfor vil Fremskrittspartiet ha endringer. DMP bør kunne innvilge refusjon for vaksiner under en gitt kostnadsgrensen. Vaksiner som DMP og FHI anbefaler, bør ikke forsinkes, de bør implementeres. Saksbehandlingen må også forbedres. I dag har vi for mange eksempler på at det tar for lang tid, og at systemet er uforutsigbart og uoversiktlig, både for produsentene, for pasienter og for oss politikere. Hvis det er lov – man skal være veldig forsiktig med hva man bruker denne talerstolen til og velge sine ord med omhu – må jeg som småbarnsmor bare nevne: Jeg har et ønske til jul – la oss få en vaksine mot norovirus. Jeg er så innmari lei, og jeg har mistet tellingen på antall runder vi har hatt det i huset. For lenge, lenge siden sendte jeg dette ønsket ut i universet. Jeg vet det foregår ting der, og den dagen det skjer, vil være en jubeldag – medisinen går jo framover. Det er ikke bare for å slippe alle runder med vask, men fordi jeg er helt overbevist om at er det én vaksine som vil være samfunnsøkonomisk lønnsom, er det akkurat denne. Med det benytter jeg anledningen til å takke alle som jobber i barnehage og skole, som håndterer dette hver eneste dag, og som lever med det ikke bare noen ganger i året, men hele vinteren.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat