Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 9. jun 2026

Julia Brännström Nordtug
Julia Brännström Nordtug
Fremskrittspartiet·Østfold

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe og Margret Hagerup om bedre tilgang til vaksiner og enklere gjennomføring av vaksinering (Innst. 422 S (2025–2026), jf. Dokument 8:225 S (2025–2026))

Innlegget

Statsråden sier at noen skal betale regningene. Selvfølgelig, det er utvilsomt at regningen må betales, vi er jo ansvarlige på den måten, men når DMP sier at enkelte av disse vaksinene er kostnadsbesparende, er ikke statsråden enig i det beregningsgrunnlaget når han da sier at vi må ta pengene fra et annet sted for å finansiere dette? Jeg forstår selvsagt at helsepersonellet vi da sparer, fortsatt skal gå på jobb, men de kan jo benyttes til noe annet, f.eks. å forebygge istedenfor å reparere. Mener egentlig statsråden alvor med at han ønsker å forebygge mer og reparere mindre?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat