Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe og Margret Hagerup om bedre tilgang til vaksiner og enklere gjennomføring av vaksinering (Innst. 422 S (2025–2026), jf. Dokument 8:225 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg lar meg ikke berolige av svaret til statsråden, for det er mange ord som hvis, om, at og kanskje i svaret hans. Faglig anbefalte vaksiner – som RS-vaksine, som statsråden også er inne på – har blitt liggende lenge, i årevis. Hva tenker statsråden egentlig om dagens system, hvor viktige vaksiner for flere sykdommer og store befolkningsgrupper, som kan spare oss for betydelige ressurser, har blitt liggende lenge? Hva tenker statsråden om det systemet vi har i dag? Erkjenner statsråden at det er en skjevhet i hvordan vaksiner i dag fordeles i befolkningen, der de som har råd til vaksine, kan beskytte seg, mens de som ikke har råd, står uten beskyttelse og må tåle – hvis man kalle det det – sykdom hvis den treffer dem?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat