Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Julia Brännström Nordtug
Julia Brännström Nordtug
Fremskrittspartiet·Østfold

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Julia Brännström Nordtug, Kristian August Eilertsen, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Bård Hoksrud om justering av terskelverdien for legemidler (Innst. 416 S (2025–2026), jf. Dokument 8:238 S (2025–2026))

Innlegget

Fremskrittspartiet er bekymret for norske pasienters tilgang på nye behandlinger og nye legemidler. Terskelverdien vi nå prater om, har stått stille i ti år uten å bli inflasjonsjustert. Det betyr direkte oversatt at Norges betalingsvilje for legemidler har blitt redusert år for år. Fremskrittspartiet mener at vi skal ha «ordning och reda» i dette landet, og det betyr at vi selvsagt skal ha god kontroll på hvordan vi bruker skattebetalernes penger. De skal forvaltes effektivt og til det beste for innbyggerne. Det er derfor bra at Norge har vært gode på å forhandle gode priser på legemidler. Denne saken viser at Arbeiderpartiet, deres støttepartier og også Høyre ikke tar inn over seg at verden rundt oss har endret seg. Det ene er at prisene selvsagt har gått opp på ti år. Det vet jo alle som har prøvd å betale en regning i det siste. Det andre er at handelen i verden ikke er som den var for bare få år siden. Billigst mulig pris er ikke lenger Norges fordel. Vi risikerer at legemidler ikke lanseres i Norge, at legemiddelselskaper ikke ser til Norge når legemidler skal lanseres eller når de skal gjennomføre en klinisk studie. Sistnevnte ser vi allerede i dag. Det kan føre til at norske pasienter ikke får tilgang på legemidler. Når terskelverdien står stille, vil det ha konsekvenser for norsk tilgang, og det vil ha konsekvenser for norske pasienter. Om denne alternativkostnaden som det så fint snakkes om at skal utredes i to år til: Det er fint med kunnskap, det ønsker også Fremskrittspartiet, men det står ikke i veien for å justere på terskelverdien. Terskelverdien kan vurderes ut fra flere kriterier enn alternativkostnaden. Hurtigutredningen som ble lagt fram i januar, prøvde å stille spørsmål ved om terskelverdien kanskje allerede er for høy. Kostnadsnivået i spesialisthelsetjenesten har økt betydelig siden 2016, samtidig som produktivitetsveksten har vært svak eller kanskje ikke til stede i det hele tatt. Da mener jeg det er ganske spesielt at vi mener at legemidler skal ha samme terskelverdi som for ti år siden. Vi snakker om en tid hvor det meste har blitt voldsomt mye dyrere, alt fra produksjon, som ingredienser av det man trenger til å produsere legemidler, til distribusjon, frakt, arbeidskraft osv. Det er ingen tvil om at vi nå betaler mindre for legemidler gjennom terskelverdien enn vi gjorde for ti år siden. Å tro at det ikke har konsekvenser for norske pasienter, er i beste fall naivt. Det er derfor skuffende at stortingsflertallet ikke anerkjenner at dette kommer til å ha konsekvenser. Til slutt vil jeg takke for det store engasjementet vist gjennom denne saken, spesielt til alle pasientorganisasjonene som har engasjert seg. De vet hvor viktig dette er.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat