Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg gjentar det mine Høyre-kollegaer har sagt: La det være helt klart, Høyre er for en forsvarlig havvindsatsing. Vi har ingen intensjon om å stoppe eller utsette Utsira Nord, som noen prøver å hevde. Snarere tvert imot: Fordi Høyre er for havvind, er det viktig for oss at det gjennomføres ekstern kvalitetssikring. Det øker sjansene for at prosjektet blir vellykket. 35 mrd. kr av fellesskapets penger er veldig mye penger. Da er det viktig med legitimitet og tillit i befolkningen. Det kan vi få til på en god måte med et godt gjennomarbeidet prosjekt. Ekstern kvalitetssikring kan bidra til å ta risikoen ned, og til bedre prosjektgjennomføring. Det er alle tjent med. En vellykket havvindsatsing gir teknologiutvikling, mindre utslipp, ren kraft, arbeidsplasser og verdiskaping, og kommer hele samfunnet til gode. Langsiktighet og forutsigbarhet for aktører er viktig. Derfor er ekstern kvalitetssikring, som ikke forsinker prosjektet, fornuftig å gjøre. Dette skulle regjeringen ha sørget for. Sammenligningen med Melkøya treffer ikke. Konsesjonen der ble gitt for mange år siden, og prosjektet er langt på vei gjennomført. Støtten til havvindsatsingen skal ikke tildeles før tidligst i 2028/2029, så det er tid til å gjennomføre kvalitetssikring, slik som er normal prosedyre for statlige investeringsprosjekter. Da vil det bli en forsvarlig satsing på havvind, slik Høyre har ønsket i mange år og fortsatt ønsker.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat