Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius og Joel Ystebø om trygghet for mødre i barselomsorgen (Innst. 429 S (2025–2026), jf. Dokument 8:205 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg er redd på jobb, redd for å gjøre feil og redd for å ikke strekke til – dette er et sitat fra en jordmor som beskriver arbeidshverdagen sin. Når de som skal ta imot et nytt liv i verden, går på jobb med frykt for ikke å strekke til og at noe skal glippe, har vi et alvorlig problem. Det handler om tryggheten for kvinner i fødsel, det handler om barns første møte med verden, og det handler om kvaliteten i et av de mest grunnleggende velferdstilbudene vi har. Nasjonale retningslinjer anbefaler én-til-én-omsorg i aktiv fødsel – ikke fordi det høres fint ut, men fordi forskningen er tydelig. Særlig for førstegangsfødende gir tett oppfølging bedre fødselsutfall. Det betyr mindre behov for epidural og lystgass, færre keisersnitt og færre operative inngrep. Det betyr rett og slett tryggere fødsler og bedre omsorg. Jordmorforbundets medlemsundersøkelse tegner et bilde som burde bekymre oss alle. Halvparten av jordmødrene forteller at stillinger står ubesatt. Nesten halvparten melder om situasjoner der kvinner på barselavdelinger ikke får medisiner til riktig tid på grunn av lav bemanning. SV mener at tiden er overmoden for å gå fra anbefaling til rettighet. En kvinne i aktiv fødsel skal ikke være prisgitt geografi, tilfeldigheter eller om vakten tilfeldigvis er underbemannet. Én-til-én-oppfølging må være noe av det alle kan stole på at finnes når de trenger det som mest. Derfor støtter vi forslaget om å sikre at én-til-én-oppfølging under aktiv fase av fødselen blir en rett for alle fødende kvinner, og at bemanningen ved fødetilbudene faktisk dimensjoneres slik at denne retten kan oppfylles. Jeg skal medgi at jeg er personlig berørt av dette. Jeg skal snart blir bestemor, og jeg ser at det er altfor mye usikkerhet og utrygghet i føde- og barselomsorgen – og det har vært slik lenge. SV støtter også forslaget om å få en handlingsplan som bygger på erfaringene til kvinner som har brukt svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen – ikke fordi vi ikke har nok planer, men fordi det helt tydelig trengs noen nye styringsredskaper som tar utgangspunkt i det som tross alt er det viktigste: fødekvinnenes erfaringer. Det er mange utfordringer knyttet til en fødsel, men mest av alt skal nybakte foreldre kunne glede seg over det mirakelet et nytt, lite barn er. Vi er ganske gode på oppfølging av kvinnen mens hun er gravid, men etterpå dreier det meste seg om barnet. Kvinnen som har gjennomgått en stor påkjenning, både mentalt og fysisk, kan fort bli glemt. Altfor mange kvinner opplever fødselsdepresjon i en eller annen grad, og nå ber vi om bedre forebygging og oppfølging av dem som rammes. I tillegg er det mange kvinner som sitter igjen med fysiske plager som legger en demper på deres glede. Kroppen har fått juling, og mange sliter med ettervirkninger av bekkenløsning og ulike plager i muskel og skjelett. Vi ønsker at alle kvinner skal få time hos fysioterapeut. Jeg er glad for at vi nå sikrer at alle kvinner som har født, skal få en elektronisk påminnelse om bestilling av time hos fysioterapeut. Jeg kommer tilbake med mer i et senere innlegg. Jeg tar opp forslagene nr. 3–5 og 6 og 7.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat