Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius og Joel Ystebø om trygghet for mødre i barselomsorgen (Innst. 429 S (2025–2026), jf. Dokument 8:205 S (2025–2026))
Innlegget
Tiden går fort når man har det gøy, og det har vi når vi diskuterer dette, for det er helt klart at svangerskaps-, føde- og barseltilbudet er noe som engasjerer oss alle sterkt. Det jeg tenkte å si noe om, er presset som er på føde og barsel, og liggetiden på sykehus, som er presset ned til et absolutt minimum. For noen fungerer det helt fint, men mange, særlig førstegangsfødende, kjenner på en stor usikkerhet, og altfor mange sendes hjem før de har fått i gang ammingen. Derfor mener SV at det bør være mulig for fødende å bli på sykehuset til ammingen er etablert, i tillegg til at alle helsestasjoner bør bli klassifisert som ammekyndige. Så vet vi at der det finnes, er det gode erfaringer med mor-barn-vennlige sykehus. Vi mener dette bør bli et tilbud på alle fødeenheter. Det har vært mye snakk om samarbeid mellom fastleger og jordmødre og hvor tungvint det er at barselkvinner i dag får én oppfølging av jordmor, mens de må til fastlegen for å få henvisninger til spesialisthelsetjenesten eller få resept på svangerskapsrelaterte medisiner. Det er også vurderinger og diskusjoner rundt om jordmødre bør få rett til å sykmelde. I det forslaget vi har her i dag, er vi enige om at henvisningsrett og foreskrivningsrett skal vurderes. Så er det noe mer motstand når det gjelder rett til å sykmelde. Det er kanskje noe vi bør diskutere når vi skal behandle den kommende helsepersonellplanen. I likhet med flere talere her i dag er vi i SV glad for de forslagene som blir vedtatt i denne saken, sammen med gjennomslagene i saken vi nylig behandlet om jordmødre. Vi har tro på at vi kan få en bedre svangerskaps-, føde- og barselomsorg i Norge. Det avhenger av at vedtakene følges godt opp. Det avhenger av at det utdannes flere jordmødre. Det avhenger av at grunnbemanningen på føde- og barselavdelingene økes, slik at det er flere folk på jobb. Og det avhenger av at flere jordmødre ansettes i hele, faste stillinger. Ikke minst avhenger det av en styrking av både helsesykepleier- og jordmortjenesten i kommunene. Det er tross alt hjemme i kommunen de fleste nybakte foreldre plutselig står alene med ansvaret og hele verden dreier seg om det nyfødte barnet. Da er det viktig at vi sørger for at mor blir ivaretatt. Mor trenger den støtte og hjelp hun kan få, når det gjelder både de fysiske og de psykiske utfordringene etter en fødsel. Det er jo sånn at hele familien samler seg om den store gleden ved det nye barnet, og det skal man jo, og så sitter kanskje ofte en nybakt mor igjen med plager som hun ikke får hjelp med. Det håper jeg vi kan ta litt mer tak i, for det er det mange som har erfaring med og har slitt med i mange år etter fødsel.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat