Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Kathy Lie
Kathy Lie
Sosialistisk Venstreparti·Buskerud

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om desentralisering av sjukehustilbodet og sikring av lokalsjukehus med breiddekompetanse i heile landet (Innst. 414 S (2025–2026), jf. Dokument 8:253 S (2025–2026))

Innlegget

Hvem vil ikke ha det helsetilbudet de trenger, nær der de bor? Hvem vil ikke slippe å reise langt når de trenger helsehjelp? Og hvem har ikke et ønske om at akkurat det tilbudet har den beste kompetansen? Lokalsykehus er en vesentlig og svært viktig del av den norske helsetjenesten. I mange tilfeller er det avgjørende for hvor folk vil – og kan – bo. Lokalsykehusene er også en viktig del av helseberedskapen vår, både i krig og fred. Nå står helsetjenesten i et stadig press på økonomi og bemanning. Helseforetakene snur hver stein for å spare penger, og mange opplever at deres helsetilbud blir truet av flytting eller nedleggelse. Sånn skaper usikkerhet for om man får den hjelpen man trenger, når man trenger den. Samtidig som flere store arbeider er i gang for å se på hvordan helsetjenesten vår best skal organiseres, vedtar styrene i helseforetakene å legge ned tilbud innen psykiatrien, flytte poliklinikker og andre behandlingstilbud fra ett sykehus til et annet – uten noen politisk forankring og uten tanke på hva som kommer. Til høsten skal helsereformutvalget levere en helhetlig utredning med anbefalinger. Derfor reagerer vi når vi i mellomtiden ser en bit for bit-nedlegging av viktige lokale tilbud. Her på Stortinget blir vi fortvilet. Det arrangeres folkemøter, og vi ser at lokale folkevalgte kjemper med nebb og klør for sitt sykehus og sine helsetilbud. Det kan sies at vi er uansvarlige og populistiske når vi fremmer og støtter ulike forslag om å opprettholde enkelttilbud lokalt. Det er klart vi står i et alvorlig dilemma. Mye av dette handler om helseforetaksmodellen, hvor vi organiserer sykehusene våre som en bedrift som helst skal tjene penger – og i hvert fall ikke gå med underskudd. Det handler om finansieringsmodellen, som kobler investering og drift, og det handler om mangel på demokratisk styring og kontroll. En av de nærmeste dagene får vi overlevert til Stortinget regjeringens Helsepersonellplan 2040. Her inviteres vi til å være med og vedta hvordan vi best mulig kan sikre at vi har nok og riktig helsepersonell i årene framover. Midt oppe i dette står vi i en spagat mellom stykkevis og delt eller helhetlig tilnærming. Vi er påvirkelige og lar oss bevege. Derfor støtter vi flere av forslagene om å bevare helsetilbud som trues av nedleggelse, i håp om å redde helsetjenestene nær folk og arbeidsplasser lokalt og hindre kompetanseflukt i distriktene. SV støtter opprettholdelsen av DPS på Tynset, Storslett og Storsteinnes, og at det skal være radiologer på døgnvakt på Stord. Vi støtter at Ringerike sykehus fortsatt skal beholde deler av urologitilbudet sitt, og at Vestre Viken skal vurdere nærhet til tjenestene, opprettholdelse av gode fagmiljøer og tiltak som reduserer ventetidene i prosessen med fag- og funksjonsfordeling. Vi varsler også nå at vi vil stemme for forslag nr. 7, fra Arbeiderpartiet og MDG, og det løse forslaget, nr. 16, fra Høyre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Kathy Lie (Sosialistisk Venstreparti) — Innlegg · 9. jun 2026 — OverStortinget