Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Kathy Lie
Kathy Lie
Sosialistisk Venstreparti·Buskerud

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om desentralisering av sjukehustilbodet og sikring av lokalsjukehus med breiddekompetanse i heile landet (Innst. 414 S (2025–2026), jf. Dokument 8:253 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg tar i grunnen ordet for å si litt om hva vi støtter, hva vi ikke støtter, og hvorfor. Jeg vil først si at jeg er enig med siste taler i at vi er nødt til å få en helhetlig gjennomgang av tilbudet innen psykisk helsevern, og at det er bra at vi skal ha en tidsfrist for det. Dette er allerede vedtatt politikk i SVs forslag om å styrke det psykiske helsetilbudet. Vi støtter forslaget fordi det er lagt inn en tidsfrist, noe vi mener er fint. Vi støtter forslag nr. 13, fra Senterpartiet, om å opprettholde og styrke distriktspsykiatrisk senter i Kristiansund og Molde. Det handler også om vedtaket om å styrke og utvikle DPS-ene. Vi kan ikke akseptere at nettopp dette står i fare for kutt og nedleggelse, før regjeringen har levert den helhetlige gjennomgangen og planen for utvikling av distriktspsykiatriske senter. Vi støtter forslag nr. 14, fra Fremskrittspartiet. Det handler om at man ikke skal kunne ha dobbeltroller og være f.eks. administrerende direktør, medlem av toppledelsen eller styremedlem i et regionalt helseforetak og samtidig sitte i styret i en annen region. Vi mener dette ikke løser alle problemer, men at det også må gjelde mellom det offentlige og det private, f.eks. at man ikke kan lede et offentlig helseforetak og samtidig sitte i styret i et kommersielt helseforetak. Vi støtter ikke forslag nr. 15, som vi mener går altfor langt i å sementere dagens tilstand i helseforetaket Møre og Romsdal. Det er ikke bevilget mer penger i revidert budsjett. En slik sementering vil derfor sannsynligvis føre til at hele helsetilbudet blir svekket. Jeg er ikke så bekymret for flyttingen av urologitilbudet på Ringerike sykehus. I vårt langstrakte land, med store avstander, er det verdt å merke seg at Bærum sykehus, som det er foreslått flyttet til, bare er en drøy halvtime unna, og at forslaget om flytting er begrunnet med kvalitet i tilbudet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat