Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Kristian August Eilertsen
Kristian August Eilertsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Julia Brännström Nordtug, Kristian August Eilertsen, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Bård Hoksrud om justering av terskelverdien for legemidler (Innst. 416 S (2025–2026), jf. Dokument 8:238 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg synes at statsråden overdriver alvorlig mye når det gjelder hva Fremskrittspartiet sagt i denne saken. Fremskrittspartiet har ikke sagt at Norge er et u-land når det gjelder tilgang til nye medisiner og behandlingsmetoder, absolutt ikke, men vi sier at fordi terskelverdien har stått urørt i elleve år, betyr det at det er nye, innovative medisiner og behandlingsmetoder som norske pasienter ikke får tilgang til, fordi betalingsviljen har blitt svekket år for år de siste elleve årene. Det er ikke det samme som å si at Norge er et u-land. Det er å si at vi kan gjøre det så utrolig mye bedre hvis vi tar grep. Jeg tok ikke ordet for å kritisere Arbeiderpartiet. Jeg tok ordet for å prate om Arbeiderpartiets beste venn i helsepolitikken, nemlig Høyre. De står her og jamrer seg over at det tar tid – de snakker om 2027–2028. Men til Dagens Medisin uttalte Høyres helsepolitiske talsperson følgende tidligere i år: Regjeringen skal følge opp Stortingets vedtak. Det var å justere dagens alternativkostnad med usikre tall i påvente av et sikrere tallgrunnlag, og det forventer jeg at regjeringen gjør. Det var altså Høyres linje da. Det er tydeligvis ikke Høyres linje nå. På nytt – og egentlig i sak etter sak – må jeg konstatere at partiet Høyre «går opp som en løve og ned som en skinnfell» hver gang man skal gjøre noe konkret i stortingssalen. Det er flere parti i denne salen som engasjerer seg sterkt i kvinnehelse – det har vi hatt flere debatter om, også ganske nylig – men fordi man nå lider av beslutningsvegring og ikke vil ta grep, får bl.a. nye behandlingsmetoder for eggstokkreft nei i Norge fordi det koster for mye. Da hører jeg ikke ett ord om kvinnehelse, og det gjelder flere partier. Verken fra Høyre, SV, Rødt eller andre partier kommer det ett ord, selv om det er flere hundre kreftsyke kvinner som nå får nei som følge av at man ikke justerer terskelverdiene. Så neste gang det skal være nok en stor kvinnehelsepolitisk debatt i denne salen, forventer jeg ingen belæring fra de partiene jeg nettopp nevnte – ingen belæring om hva Fremskrittspartiet er imot. Vi tar faktisk konkrete politiske grep for å gi kreftrammede kvinner tilgang til nye medisiner som kan gi dem både bedre tid og bedre livskvalitet – men det sier de andre partiene altså nei til. Denne saken handler om å gjennomføre og ikke gå rundt og vente i dager og år – sommer, vår og vinter – på et perfekt tall, som det kanskje ikke er mulig å komme fram til. Da er det bedre å ta en beslutning basert på det datagrunnlaget og tallgrunnlaget vi har i dag, og å sørge for at norske pasienter får tilgang til de beste medisinene og behandlingsmetodene i verden.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat