Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om desentralisering av sjukehustilbodet og sikring av lokalsjukehus med breiddekompetanse i heile landet (Innst. 414 S (2025–2026), jf. Dokument 8:253 S (2025–2026))
Innlegget
Stortinget har et stort engasjement for de tilbudene som ligger innenfor DPS over hele landet. Det har vært flere debatter om det, og vi har gjort tydelige vedtak. Og selv om det er en klar forventning politisk om at man skal øke tilbudet innen døgnkapasiteten innenfor psykisk helsevern, ser vi at det kuttes og skjæres ned flere steder i landet. Et område som har vært debattert tidligere i denne salen, er mitt eget hjemfylke Troms. Styret i UNN har tidligere vedtatt å legge ned døgntilbudet ved DPS-et på Silsand i Senja kommune, Storsteinnes i Balsfjord kommune og Storslett i Nordreisa kommune. Heldigvis har styret tatt til fornuft og gått bort ifra å legge ned døgntilbudet ved DPS-et på Silsand i Senja kommune, som er et veldig stort DPS i Troms. Det er klokt at styret har lyttet til de innspillene som har kommet, og de argumentene som har vært framført om at dette er ufornuftig. Det er også veldig bra at styret i Helse Nord har støttet dette vedtaket fra UNN og sagt at dette ikke bare er et midlertidig stopp. Dette tilbudet skal videreføres permanent. Det er veldig bra, det er veldig positivt. Men det man ikke har stoppet ennå, er nedleggelsen av tilbudet på Storslett i Nordreisa og Storsteinnes i Balsfjord. Der forventer jeg at statsråden griper inn og gir en instruks til helseforetaket om at disse plassene også må videreføres. Selv om man får på plass nye Åsgård i Tromsø, vil det fortsatt være behov for disse døgnplassene. Hovedgrunnen til det er de store avstandene som er i Troms. Til slutt vil jeg også komme inn på og herved ta opp forslag nummer 14 fra Fremskrittspartiet, som flere har vært innom allerede, men som ikke har vært tatt opp formelt. Det handler om denne ukulturen som nå har fått etablere seg i helseforetakene, med flere dobbeltroller. Vi ser at det er administrerende direktører som også er styremedlem i andre helseforetak i Norge. Dette er en ukultur som burde stoppes veldig raskt. Det er fordi det er med på å svekke tilliten hos befolkningen til helsetilbudet som gis i Norge. Det kan ikke være sånn at det å ha det øverste ansvaret for helsetilbudet i dette landet, enten som direktør eller som styremedlem, er blitt en stollek der man peker på de samme menneskene i de ulike rollene på kryss og tvers. Det er uheldig og må avsluttes umiddelbart. Derfor ber vi regjeringen om å sørge for at personer som er administrerende direktør, medlem av toppledelsen eller styremedlem i et regionalt helseforetak eller underliggende helseforetak, ikke samtidig kan inneha styreverv i offentlige helseforetak i en annen region. Vi forventer at Stortinget slutter seg til dette forslaget og sørger for at det settes en stopper for denne ukulturen en gang for alle.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat