Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Kristoffer Sivertsen
Kristoffer Sivertsen
Fremskrittspartiet·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ole Herman Sveian og Trygve Slagsvold Vedum om å melde Norge ut av ACER (Innst. 408 S (2025–2026), jf. Dokument 8:212 S (2025–2026))

Innlegget

Kristoffer Sivertsen (FrP) [10:22:20] (ordfører for saken): Jeg vil først takke komiteen for en grundig behandling av en viktig sak, som innebærer en behandling av spørsmålet om hvorvidt Norge skal melde seg ut av ACER. Jeg vil også takke de aktørene som har gitt innspill. Over til selve saken: Fremskrittspartiet er sterkt bekymret for utviklingen i EUs energipolitikk – og det har vi vært nå over flere år – når det gjelder omfanget av både reguleringer og beslutninger som i liten grad har ivaretatt hensynet til forsyningssikkerhet, konkurransekraft og tilstrekkelig energiproduksjon. EUs nye nettpakke frykter vi endelig vil innføre alle de negative sidene med ACER som vi har fryktet i mange år. Utviklingen i Europa har i økende grad vært preget av politiske prioriteringer som ikke i tilstrekkelig grad har lagt til rette for stabil og tilstrekkelig energiproduksjon. Dette har bidratt til økt prisnivå, større usikkerhet og svekket konkurranseevne for europeisk industri. Europa har tapt terreng innen teknologi og innovasjon sammenlignet med aktører som USA og Kina. Fremskrittspartiet ønsker ikke at Norge skal være med i ACER. Vi ønsker å ha kontroll på vår egen kraft. Det skal være kontroll i Norge, ikke i Brussel, og heller ikke i Ljubljana hvor ACER holder til. Når flere land i EU har vært mer opptatt av feilslått klimapolitikk, skal ikke Norge være det grønne batteriet til Europa. Vi skal sørge for nok kraft til våre bedrifter, vårt næringsliv og våre innbyggere. ACER vil med forslagene som ligger i EUs nye nettpakke nå, kraftig redusere den nasjonale råderetten over norske kraftressurser. Det kan ikke Fremskrittspartiet være med på. Vi ønsker å få kontroll på konsekvensene av å melde oss ut av ACER, men vi vil rent faktisk også melde oss ut av ACER. Derfor, når det ikke blir flertall for vårt forslag her i dag, vil vi subsidiært i hvert fall støtte det andre forslaget, om å starte arbeidet med å melde oss ut av ACER – fordi det haster. Grunnen til det er enkel: Vi vet ikke hva EU kommer med rundt neste sving. Vi er dypt bekymret, og vi vil beholde makten i denne salen. Så enkelt er det: Det handler om nok kraft til industri, det handler om nok kraft til folk, og det handler om å sette fornuften først, og at vi ikke skal føre en politikk i Europa som overhodet ikke passer norske forhold. Med det tar jeg opp forslaget fra Fremskrittspartiet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat