Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Finanspolitisk utvalg, regjeringens eget ekspertutvalg, konkluderte med at utbygging av havvind ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt, og at det heller ikke er et effektivt klimatiltak. Når Arbeiderparti-regjeringen ønsker å sløse flere titalls milliarder av skattebetalernes penger i subsidier til en næring som staten har pekt ut, men som likevel ikke er lønnsom, er det Stortingets plikt å gjøre det vi kan for å stanse en pengebruk som er fullstendig uakseptabel, når vi samtidig vet at det er skoler som blir nedlagt, sykehus en ikke har råd til å bygge ferdig, en politidekning som er altfor lav, og ikke minst en eldreomsorg som trenger et kraftig løft. Havvindprosjekt etter havvindprosjekt i Europa har kollapset. Sørlige Nordsjø II ser nå ut til å ha store problemer, og det er bare spørsmål om tid – vil noen tro – før regjeringen åpner heftet for å gi flere milliarder i subsidier. Utsira nord tiltrakk seg en laber interesse, og det var kun to konsortier. Selskaper som Equinor har gått mer og mer vekk fra såkalte grønne energiprosjekter. Alt dette er det en grunn til, for er det ikke lønnsomt, er det i realiteten et luftslott. Jeg synes det er oppsiktsvekkende at regjeringen ikke satser mer på Norges viktigste næring, olje og gass, når vi står overfor et politisk bestemt produksjonsfall på sokkelen, og at Arbeiderpartiet og Høyre stemte imot vårt forslag om en oljeaktivitetspakke som kunne sikret Wisting og sikret utbygging av flere lønnsomme prosjekter. Når statsminister Jonas Gahr Støre omtalte havvindmøller slik: «Det er kanskje vår tids pyramider», vitner det ikke bare om det noen vil mene er stormannsgalskap, men om at havvind er et prestisjeprosjekt for regjeringen som en lar løpe løpsk, uansett hva det koster. Fremskrittspartiet ønsker å stanse sløsingen av skattebetalernes penger med gigantiske subsidier til havvind på flere titalls milliarder kroner. Derfor foreslår vi nettopp å stanse subsidiene til Utsira Nord. Dessverre er det ikke flertall for vårt forslag fordi Høyre snakker som FrP, men tør ikke å stanse sløsingen. Fremskrittspartiet kommer likevel til å støtte Høyre sitt forslag, ikke fordi vi trenger flere rapporter, men det er samtidig et paradoks at slike prosjekter ikke er tilstrekkelig eksternt kvalitetssikret, og ikke minst fordi Fremskrittspartiet mener at det er første steget på veien for å stanse sløsingen av subsidier i milliardklassen til ulønnsom havvind. Hvis det er sånn at havvind ikke engang tåler en kvalitetssikring før det faller fra hverandre, sier det alt. Til sist tar jeg opp Fremskrittspartiets forslag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat