Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Norsk leverandør- og verftsindustri klarer allerede å eksportere havvindteknologi for store milliardbeløp til utlandet. Jeg tror ikke en trenger subsidier på et hjemmemarked for å klare å få det til, for en er verdensledende uansett. Nylig kunne vi lese at statsråden var i møte med Ventyr om Sørlige Nordsjø II. EnergiWatch skrev at Ventyr-eieren forsøker å reforhandle Sørlige Nordsjø II, og at selskapets mål er å skaffe seg bedre vilkår for sørlige Nordsjø II-prosjektet, som får tildelt 23 mrd. kr i statsstøtte. Flere ganger har det blitt reist spørsmål ved om subsidiene som prosjektet kan motta, er tilstrekkelige. Vi har sett at flere havvindprosjekter allerede har kollapset. Spørsmålet mitt er, og det trenger vi ikke Høyre til å foreslå engang: Kan statsråden garantere at det ikke vil bli tildelt ytterligere subsidier til Sørlige Nordsjø II-prosjektet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat