Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sofie Marhaug, Bjørnar Moxnes, Geir Jørgensen og Mímir Kristjánsson om kontroll over krafteksporten og styrking av forsyningssikkerheten (Innst. 374 S (2025–2026), jf. Dokument 8:235 S (2025–2026))
Innlegget
Fremskrittspartiet er sterkt bekymret for økt integrasjon med det europeiske kraftmarkedet. I praksis har det flyttet prisdannelsen i det norske kraftsystemet nærmere et system som er preget av knapphet og høye kostnader. Dessverre mener vi at vi står overfor en systematisk prissmitte som ikke står i forhold til den norske kraftbalansen, og at dagens regime i for liten grad tar høyde for variasjoner i hydrologi og magasinfylling. Det er en svakhet ved dagens modell at eksportkapasiteten i liten grad justeres i takt med den faktiske forsyningssituasjonen. Det er det på tide å gjøre noe med. Fremskrittspartiet mener det er nødvendig å etablere en tydelig styringsmekanisme hvor Statnett pålegges å gjøre kontinuerlige vurderinger og får fullmakt til å redusere eksportkapasiteten når fyllingsgraden i sentrale vannmagasiner er under historisk mediannivå, slik at nasjonal forsyningssikkerhet gis reell prioritet i perioder med økt risiko. For det handler om beredskap. Det handler om næringsliv, og det handler om innbyggerne våre og at de skal tilgang på rimelig kraft, slik som arvesølvet har gitt oss gjennom vannkraften i mange år. Dagens avtaler og markedsdesign knyttet til utenlandskablene ivaretar i begrenset grad norske hensyn. De ivaretar ikke prisstabilitet og industriell konkurransekraft. Det er derfor nødvendig å ta initiativ til reforhandling av avtalene knyttet til kablene til Tyskland og Storbritannia, så vi får stanset en ufordelaktig kraftflyt og stanset prissmitten. Derfor trenger vi en enda tydeligere energipolitisk kurs, hvor hensynet til forsyningssikkerhet, prisstabilitet og nasjonal verdiskaping gis forrang, og at vi i Norge ikke står igjen som EUs grønne batteri. Nå må vi tenke på norske interesser. Så må vi få en slutt på snikfornyingen av utenlandskabler som NVE holder på med, og som energiministeren er vel kjent med. Derfor foreslår vi å instruere NVE til å avslutte arbeidet med Skagerrak 1 og 2. Jeg viser til forslagene Fremskrittspartiet er en del av.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat