Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Tor Mikkel Wara, Kristoffer Sivertsen, Rikard Spets og Morten Stordalen om å styrke nasjonal og alliert forsyningssikkerhet samt strategiske interesser gjennom utvinning av havbunnsmineraler på norsk sokkel (Innst. 399 S (2025–2026), jf. Dokument 8:272 S (2025–2026))
Innlegget
Vi lever i en urolig verden hvor Europa er i ferd med å bygge opp forsvarsindustri. Samtidig er det en enorm etterspørsel etter kritiske råvarer som mineraler og sjeldne jordarter og et svært begrenset tilbud av demokratiske råvarer. Syv av tolv av de kritiske mineralene for forsvarsindustri som NATO peker på, finner vi på norsk sokkel. Norge er verdensledende på subsea, og det er flere private selskaper som har kompetanse og investeringsvilje til å gå i gang med det som kan bli et nytt investeringseventyr i Norge, og som genererer arbeid til verft og leverandørindustri og ikke minst kan skape verdier for mangfoldige milliarder kroner. Fremskrittspartiet framsetter i dag et forslag om å be regjeringen igangsette den første konsesjonsrunden for leting etter og utvinning av havbunnsmineraler på norsk kontinentalsokkel. Det gjør vi fordi alternativet er uansvarlighet, naivitet og en håpløs næringspolitikk som attpåtil er en gavepakke til Kina. Kina har jobbet målrettet i mange år for å sikre seg tilnærmet total kontroll over de mest kritiske mineralene og sjeldne jordartene. Europeiske land kjøper ukritisk mineraler av kineserne som en er avhengig av i vår forsvarsindustri. Enkelt forklart kan du glemme å ta av med en F-35 hvis du ikke har mineralene som trengs til det. Da er det samtidig et gigantisk paradoks at en av de største sikkerhetstruslene for Vesten er den samme som skal måtte levere mineraler til vår forsvarsindustri. Det henger ikke på greip, og vi må ta advarslene fra det internasjonale energibyrået på alvor, som har advart mot å legge alle eggene i én korg – i korga til Kina. Spørsmålet må stille oss, er hva vi gjør den dagen i NATO er i en eskalert konflikt med Kina. Da regjeringen sammen med klimapartiene og Senterpartiet sørget for at utvinning av havbunnsmineraler på norsk sokkel ble stanset for andre gang, vitnet det om en ekstrem naivitet og uansvarlighet som verken Norge eller våre allierte har råd til dersom vi skal bygge opp et troverdig forsvar. Det er nesten komisk å høre hvordan Arbeiderpartiet snakker om havvind og jobber, men samtidig nekter det som kunne blitt en enormt viktig næring i Norge, med havbunnsmineraler. Vi må ta forutsigbarheten tilbake. Vi må ta sikkerhet på alvor. Vi må ta forsvar og verdiskapning på alvor. Nå er det tid for å åpne opp for havbunnsmineraler, ikke vente og se og stanse det enda en gang. Jeg mener det er respektløst overfor Stortinget, som opphevet beslutningen om å si nei til havbunnsmineraler, men det er dessverre sånn det har blitt med en regjering som er villig til å ofre sikkerhetspolitikk for å få beholde sorte biler. Jeg tar opp forslagene som Fremskrittspartiet er en del av.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat