Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Margret Hagerup
Margret Hagerup
Høyre·Rogaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius og Joel Ystebø om trygghet for mødre i barselomsorgen (Innst. 429 S (2025–2026), jf. Dokument 8:205 S (2025–2026))

Innlegget

Margret Hagerup (H) [15:57:41] (ordfører for saken): Jeg vil takke både forslagsstillere og komité for godt samarbeid om en viktig sak. En fødsel er vel noe av det fineste en kan oppleve, men kanskje også noe av det mest skremmende. En er prisgitt den hjelpen en får av jordmødre og helsepersonell som er trent opp til å gi den enkelte kvinne og mann den beste opplevelsen. De gjør hver dag sitt ytterste for at alle skal få nettopp det. La meg først være tydelig på at det er trygt å føde i Norge, og det skal det fortsatt være. Komiteen er samstemt om at en trygg og god barselomsorg er helt avgjørende for både mor, barn og familie. Komiteen merker seg også at selv om de fleste kvinner er fornøyd med svangerskaps- og fødselsomsorgen, er det samtidig tydelige forbedringsområder, særlig i barselomsorgen og i overgangen mellom sykehus og kommunehelsetjeneste. Bemanning og tilgjengelig kompetanse er flere steder en utfordring, og behovet for bedre sammenheng i tjenestene er tydelig. Komiteen understreker derfor at utviklingen av barselomsorgen må skje kunnskapsbasert og innenfor helhetlige rammer, og med vekt på pasientsikkerhet, ressursbruk og faglig forsvarlighet. Komiteen er samlet om at kvinner skal ha et helhetlig og sammenhengende tilbud gjennom svangerskap, fødsel og barseltid, og at bedre oppfølging og styrket kvinnehelse er viktige mål. Komiteen står også samlet om at regjeringen må styrke forebyggingen og oppfølgingen av fødselsdepresjon, og ber videre regjeringen sikre at alle kvinner som har født, mottar en påminnelse via helsenorge.no om bestilling av konsultasjonstime hos fysioterapeut. Det er bra for framtidens barselomsorg at komiteen også er samstemt om at regjeringen må sørge for at kompetansen innen fødsels- og barselomsorgen utvikles, særlig med vekt på forebygging av fødselsskader, styrking av kunnskap om kvinnehelse og utvikling av beste praksis. Det er videre viktig å bygge på og forsterke eksisterende fagmiljøer og tjenester, for til tross for at tjenestene i hovedsak holder høy kvalitet, er det nødvendig å jobbe videre for å forbedre barselomsorgen i hele landet. Jeg er glad for at komiteen gir et tydelig signal om det i dag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat