Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Margret Hagerup
Margret Hagerup
Høyre·Rogaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius og Joel Ystebø om trygghet for mødre i barselomsorgen (Innst. 429 S (2025–2026), jf. Dokument 8:205 S (2025–2026))

Innlegget

Det er ingen tvil om at fødsler engasjerer, og det kan bli en lang fødsel hvis vi skal definere resten av kveldens debatter ut fra dette engasjementet. La meg understreke at Norge har en god fødsels- og barselomsorg. Men det betyr ikke at alle de historiene som har blitt fremmet fra talerstolen i dag, ikke er sanne. Høyre mener at hovedutfordringen i dag er mangel på sammenheng, kapasitet og tempo i forbedringsarbeidet, men også differensiering. Når vi snakker om fødsler, er det viktig å erkjenne at det er stor forskjell på en førstegangsfødende og en person som er inne for andre eller tredje gang. Og det er dessverre ikke så lett å styre om en skal føde i juli eller ikke, men det er nå engang sånn at juli er den travleste tiden å få barn på, det har jeg erfart flere ganger. Men uavhengig av antall barn kan en ha større behov i forbindelse med barn nummer to, tre eller fire fordi det er ting en trenger oppfølging av. Det er ingen tvil om at barseltiden er en særlig sårbar fase, der en må sørge for at en også kan få oppfølging etter at en har reist hjem fra sykehuset, hvis en trenger det. Jordmødre står i et ganske stort arbeidspress mange steder. Høyre mener derfor at rammene for fødselsomsorgen må endres, og at en må se på hvordan en finansierer dette. Når finansieringen i stor grad er knyttet til aktivitet, tar en ikke innover seg at fødselsomsorgen er en beredskapstjeneste. Det bør i større grad lønne seg å legge til rette for gode fødselsforløp med minst mulig behov for unødvendige inngrep. Derfor mener vi at regjeringen må utrede innføring av forløpsfinansiering, for å sikre bedre kontinuitet og mer helhetlige tjenester. Vi må også bruke kompetansen i helsetjenesten bedre. Vi må gi jordmødrene større handlingsrom og mer tillit, og vi må se på oppgavedelingen. Vi forventer derfor at regjeringen følger opp Helsepersonellplan 2040 med konkrete tiltak som styrker jordmortjenesten og bidrar til en mer helhetlig svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg. Det er også behov for bedre systemer etter fødsel. For mange kvinner i dag har fødselsskader som avdekkes for sent, eller får ikke nødvendig oppfølging etter fødsel. Dette må bli bedre. Målet må være enkelt: En trygg barseltid skal ikke være avhengig av hvor en bor. Det skal være trygt å føde i hele landet. Men jeg tror at uavhengig av hvor godt barseltilbud en klarer å få til, må vi også erkjenne at det er store forskjeller med tanke på når på året folk velger å få barn, og at det er et ekstra press i juli. Vi må sørge for at jordmor- og fødselstilbudet kan være den beredskapstjenesten det skal være, og at en klarer å håndtere ulikheter i inntak av fødende kvinner og fedre som venter i spenning. Høyre er glad for at komiteen er ganske samstemt. Nå har vi hatt forslag både fra Senterpartiet og fra KrF som har skapt stort engasjement, og jeg vil si at vi flytter oss litt nærmere en bedre barselomsorg for hver sak. Jeg er glad for at vi har en del enighet i komiteen om mange av disse forslagene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat