Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Svardal Bøe og Margret Hagerup om bedre tilgang til vaksiner og enklere gjennomføring av vaksinering (Innst. 422 S (2025–2026), jf. Dokument 8:225 S (2025–2026))
Innlegget
Vaksinasjon er kanskje det mest vellykkede forebyggende helseverktøyet vi har. Gjennom generasjoner har vaksiner reddet liv, redusert sykdom og bidratt til bedre folkehelse. Vaksinasjon er blant de mest kostnadseffektive, dokumenterte og virksomme folkehelsetiltakene som finnes. Det er vel få områder i helsetjenesten som er så grundig vurdert med hensyn til effekt, sikkerhet og kostnadseffektivitet før de anbefales tatt i bruk. Nye vaksiner blir utviklet, faglige vurderinger blir gjort og Direktoratet for medisinske produkter og Folkehelseinstituttet kommer med anbefalinger. Likevel opplever vi at vaksiner som er vurdert som effektive og kostnadseffektive, blir liggende til behandling i årevis før det tas en beslutning. For Høyre handler dette om én ting, og det er at vi må bli bedre til å forebygge. Norsk helsevesen er kanskje blant verdens beste til å behandle sykdom, men vi bruker fortsatt for mye tid og for mange ressurser på å håndtere sykdom som kunne vært forebygget. Det er ingen tvil om at forebygging må få en sterkere plass i helsepolitikken hvis vi skal møte utfordringene med en aldrende befolkning, knapphet på helsepersonell og et økende press på helsetjenesten. Vi ser allerede konsekvensene av dagens system. Hvert år blir mange spedbarn innlagt på sykehus med alvorlige RS-virusinfeksjoner. Det samme gjelder sykdommer som særlig rammer eldre og personer i risikogrupper, som helvetesild. Når fagmyndighetene har gjort sine vurderinger, mener vi at veien fra anbefaling til pasient må være kortere enn den er i dag. Derfor mener Høyre at vi må modernisere systemet for innføring av vaksiner. I dag finnes det en fullmaktsgrense for legemidler, men for vaksiner finnes ingen tilsvarende ordning. Det betyr at alle vaksiner må gjennom politiske prosesser, selv når de faglige vurderingene er gjort. Det bidrar til unødvendig byråkrati og forsinkelser. Høyre mener derfor at det er naturlig å vurdere en fullmaktsgrense også for vaksiner, slik at dokumentert effektive og kostnadseffektive vaksiner kan tas raskere i bruk. Vi mener også at saksbehandlingstiden må bli mer forutsigbar, med tydelige tidslinjer, klare frister og større åpenhet om framdriften. Vi må samtidig gjøre det enklere for folk å ta ansvar for egen helse gjennom digitale påminnelsesordninger som kan bidra til at en kan ta oppfriskningsvaksiner når en trenger det. Vaksiner må være tilgjengelig der folk er. Apotekene har høy kompetanse og spiller en viktig rolle. Vi mener de kan bidra til vaksinering og legge bedre til rette for det. Høyre ønsker et helsevesen som ikke bare reparerer når mennesker blir syke, men som gjør mer for å hindre at sykdom oppstår i utgangspunktet. Målet må være at effektive og anbefalte vaksiner kommer befolkningen til gode på en raskere, mer forutsigbar og mer rettferdig måte enn i dag. Det vil være bra for den enkelte, det vil være bra for helsevesenet, og det vil være bra for samfunnet. Med det tar jeg opp de forslagene Høyre er med på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat