Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Mani Hussaini
Mani Hussaini
Arbeiderpartiet·Akershus

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))

Innlegget

Det har vært en fornøyelse å høre på debatten. Vi har lært noen lekser underveis. Rødt mener dette på veldig mange måter ligner på Melkøya og den behandlingen det fikk. Høyre mener at det overhodet ikke gjør det. Jeg tror vi skal lytte til dem som har skoene på – til industrien, til fagbevegelsen, til alle dem som har ønsket å investere i havvind – som sier at dette er prikk likt det som skjedde for bare noen måneder siden. Den andre leksen er at FrP setter verdensrekord i vingling, og nok en gang kan vi dra en parallell til Melkøya. Først var de for å stoppe de prosjektene. Så var det et par uker med frislipp, da representanten Wara sa at de ikke skulle stoppe det, for det hadde kommet for langt. Så snudde de i siste liten og stemte for å trekke tilbake tillatelsene. Jammen har de gjort det i denne saken også. Først sa de at de ikke kom til å støtte Høyre, og det var ikke en misforståelse. Representanten Sylvi Listhaug er helt rå på å kalle en spade for en spade. Hun sa tydelig – den 7. mai, i Finansavisen – at Høyre bare kunne glemme det, de kom aldri til å stemme for det forslaget. Hva gjør FrP i dag? Jo, de stemmer for forslaget. FrP er i hvert fall god på dette ene. Det er å vingle fra den ene siden til den andre. Den tredje leksen er at alt Rødt ikke liker, kalles for en lobbykampanje, selv når det kommer fra deres egne. Det mener jeg vi skal huske til neste gang. Når det er saker Rødt er opptatt av, er det helt innafor. Når de er uenig, er det en lobbykampanje. Jeg mener Rødt hadde hatt godt av å lytte til de innspillene som har kommet i denne saken. En fjerde lekse er at Høyre nekter å lytte. Alle advarer om hva dette forslaget vil innebære, og det handler ikke først og fremst om støttenivået, om havvind, men om hvilket signal man sender. Vi har i denne debatten ramset opp hvilke aktører som har advart Høyre – mye deres egne. Når det partiet som sikrer flertall for Høyres forslag, sier: Ja, dette stemmer vi for, for å starte slutten på havvindsatsingen – da bør kanskje Høyre lytte. Jeg er redd for at representanten Astrup har for mye innflytelse i Høyre. Jeg tror at hvis det hadde vært noen andre som ledet an i denne saken, hadde man nok snudd. Det er ikke for sent å snu. Vi har noen timer igjen til vi skal stemme. Jeg håper lederen i Høyre lytter til de signalene som nå kommer, og kanskje vurderer å snu – eventuelt å trekke saken tilbake.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat