Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sofie Marhaug, Bjørnar Moxnes, Geir Jørgensen og Mímir Kristjánsson om kontroll over krafteksporten og styrking av forsyningssikkerheten (Innst. 374 S (2025–2026), jf. Dokument 8:235 S (2025–2026))
Innlegget
Mani Hussaini (A) [13:14:17] (komiteens leder): Forsyningssikkerhet er kanskje det aller viktigste ansvaret vi har i energipolitikken. Folk skal være trygge på at strømmen er der når de trenger den, og norsk industri skal kunne stole på at energisystemet fungerer, også i krevende tider. Erfaringene fra energikrisen i 2022 viste oss hvor viktig dette er. Derfor tok regjeringen grep for å styrke den norske forsyningssikkerheten. I 2024 ble det vedtatt en ny styringsmekanisme som gir energimyndighetene flere og bedre verktøy enn tidligere. Kraftprodusentene må nå ha strategier for hvordan vannmagasinene skal disponeres for å ivareta forsyningssikkerheten, og myndighetene kan gripe inn tidligere dersom det oppstår risiko for energiknapphet. Arbeiderpartiet mener dette er en mer treffsikker og ansvarlig løsning enn forslaget om automatiske begrensninger i strømeksporten, basert på fyllingsgraden i enkelte magasiner. Kraftsystemet vårt er komplekst, og det krever helhetlige vurderinger. Derfor trenger vi virkemidler som gir myndighetene kontroll, samtidig som vi bevarer den fleksibiliteten som har vært en styrke i det norske kraftsystemet gjennom mange tiår. Det er også viktig å huske at kraftutveksling går begge veier. Dersom Norge ensidig reduserer eller stopper eksportkapasiteten, kan det også påvirke vår tilgang på import når vi har behov for det. I år med lite nedbør eller svakt tilsig kan import være viktig for å sikre strømforsyningen. Derfor må vi være varsomme med tiltak som kan svekke den langsiktige forsyningssikkerheten. Samtidig er Arbeiderpartiet opptatt av at hensynet til norske strømpriser og norske interesser skal veie tungt. Derfor har vi vært tydelige på at vi ikke ønsker å legge til rette for nye utenlandskabler. Når Skagerrak 1 og 2 nærmer seg slutten av sin tekniske levetid, vil spørsmålet om framtidige løsninger måtte vurderes. Arbeiderpartiet er skeptisk til en fornyelse av disse forbindelsene. Eventuelle beslutninger må bygge på solid grunnlag. Det er viktig å ha god kunnskap om hvilke konsekvenser ulike alternativer kan få for strømpriser, forsyningssikkerhet og kraftsystemet som helhet. Til syvende og sist handler dette om å sikre norske interesser, og som jeg var inne på i saken om ACER, er det for oss i Arbeiderpartiet nødvendig å gjenta at Norge har nasjonal kontroll over egne naturressurser, at det er norske myndigheter som avgjør om det skal bygges kraftverk, og at det er norske myndigheter som avgjør om det gis konsesjon til strømnettet eller etableres utenlandskabler, og disse beslutningene tas i dette rommet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat