Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sofie Marhaug, Bjørnar Moxnes, Geir Jørgensen og Mímir Kristjánsson om kontroll over krafteksporten og styrking av forsyningssikkerheten (Innst. 374 S (2025–2026), jf. Dokument 8:235 S (2025–2026))
Innlegget
Med fare for å forlenge debatten, kunne jeg ikke dy meg når jeg i andre sak på rad nå hørte et fremskrittsparti som ikke tar noe ansvar for sine vedtak og beslutninger i kraftpolitikken da de satt med regjeringsmakt og hadde energiministeren – fire, fem eller seks av dem. Det er viktig at velgerne husker på at det var Fremskrittspartiet som fikk oss med i ACER. Riktignok ble det ikke så ille som advart, men likevel: Det var Terje Søviknes, nåværende nestleder i Fremskrittspartiet, som meldte Norge inn i ACER. Det er viktig å ha med seg. Sånn som jeg hører debatten, høres det ut som at FrP ikke hadde noe forhold til den beslutningen. Den andre saken er de to utenlandskablene. De er – som energiministeren helt riktig sier – en viktig årsak til den prissmitten vi har i NO2. Det er viktig å minne velgerne på at det var Fremskrittspartiets energiministre som sto i front for at vi skulle ha disse utenlandskablene. Og ikke nok med det: De ville også åpne for muligheten for at private investorer skulle eie disse kablene. Heldigvis var det ikke flertall for det, og vi var med på å stoppe det forslaget. Det var Fremskrittspartiet som var pådriverne for disse to utenlandskablene. Det er viktig å minne velgerne på det. Begrunnelsen for disse utenlandskablene fra Fremskrittspartiets energiminister – igjen er det viktig å minne om det, for det er viktig at vi ikke er historieløse i denne salen – var at det var for lave strømpriser i Norge. Derfor måtte vi få mer kraftutveksling og disse private utenlandskablene. Heldigvis fikk de ikke fullt gjennomslag. Det er viktig å huske på det, for når jeg hører Fremskrittspartiet nå, høres det ut som at de ikke har vært med på noe av dette. Det er viktig at velgerne får med seg hvordan Fremskrittspartiet opptrer når de er i posisjon, og hvordan de opptrer når de er i opposisjon. Når de er i posisjon, gjør de en del, men idet de forlater makten og regjeringskontorene, har de null ansvar for det. Jeg mener det ikke kler et parti som nå ruver på meningsmålingene, å løpe fra ansvaret når det blir for tøft. Nå er det på tide at Fremskrittspartiet tar ansvar for de beslutningene de tok da de satt med makten, med sine fire, fem eller seks energiministre.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat