Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg skulle ha klart å lande det flyet, president! I dag markerer siste dagen Høyre kan kalle seg et seriøst styringsparti, når de nå går inn for å slå beina under havvindsatsingen og industrien langs kysten. Jeg synes det er trist å se på den hopp-og-sprett-politikken fra Høyre, som egentlig tidligere har vært opptatt av stabile rammevilkår. Det virker som representanten Astrup sto opp en dag og bestemte seg for at de nå er imot havvind, og skal rokke ved rammebetingelsene til verftsindustrien. For å sitere FrP fra i dag tidlig: Dette forslaget er første steg på veien for å avvikle havvind. Lokale ordførere langs kysten fra Høyre har gått hardt ut i denne saken og bedt partiet sitt om å snu. Det har vært krisemøter på verftene, som ber Høyre om å snu. Næringslivet, NHO, næringsforeningene og fagbevegelsen har alle gått ut og bedt Høyre om å snu. Mange av disse sitter i dag her på galleriet. Hva har representanten Astrup forstått som alle disse andre aktørene har misforstått? Jeg synes det er flaut at vi sender signaler til næringslivet om at forutsigbarheten kan rokkes ved når som helst. Høyre har som regel alltid prydet seg som et parti som støtter opp under denne forutsigbarheten, men i dag tar dette slutt. Utenlandske aktører kommer til å tenke seg om to ganger før de investerer i Norge. Gründere vil tenke seg om to ganger før de starter opp i Norge. Bedrifter vil tenke seg om to ganger før de utvider i Norge. Tenk hvis vinglepetterpartiet Høyre plutselig ombestemmer seg i en sak. For bare noen måneder siden sto vi her og diskuterte saken om Melkøya. Det ligner veldig på saken vi debatterer her i dag, hvor et uansvarlig forslag over bordet skulle rokke ved allerede vedtatt politikk industrien sto klar for å jobbe med. Forskjellen mellom nå og da er at Høyre den gangen sto sammen med oss ansvarlige i kampen for forutsigbarhet. Spørsmålet blir: Hva har skjedd mellom nå og da? At en representant fra Stavanger står som medforslagsstiller på dette forslaget, synes jeg er skremmende. Dette er et direkte angrep på industrien, som f.eks. Rosenberg Verft i Stavanger. Dette kan i ytterste konsekvens føre til industridød og massearbeidsledighet. Det er ingen skam å snu, Høyre. Det er en mye større skam å være delaktig i nedbyggingen av leverandørindustrien. Hadde vi holdt på sånn som dette på 1960-tallet, hadde vi skremt vekk oljeselskapene fra Norge på grunn av dårlig forutsigbarhet og dårlige rammevilkår. Da hadde vi ikke hatt oljeeventyret vi har i dag. Det er godt at Arne Rettedal slipper å se hvordan partiet hans holder på i dag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat