Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Rødt er et parti som liker å si at de lytter til fagbevegelsen og kjemper for arbeidsfolk. Problemet er bare at dette gjelder kun når det selv passer dem. Nå står vi her i dag og debatterer en sak der fagbevegelsen har vært klinkende klar: ikke tull med arbeidsplassene til folk i industrien. Oljeskattepakken er over, og dermed er det en dupp i aktivitetsnivået i leverandørindustrien. Dette har ført til nedbemanning og permittering, som f.eks. på Rosenberg, hvor de har redusert arbeidsstokken kraftig. Og hva er den neste oppsvingen som de står klare til å jobbe for? Jo, det er havvind. Lyset i enden av denne tunnelen er havvindsatsingen. Nå er jeg og tusenvis av arbeidsfolk redd for at dette lyset isteden er et tog på vei mot oss, styrt av bl.a. representanten Marhaug. Det er katastrofe for Rogaland hvis dette fører til at havvindsatsingen skrinlegges, slik som Rødt ønsker. Representanten Marhaug sa i dag på Politisk kvarter at det er ingen garantier for at dette prosjektet kommer norske verft til gode. Da anbefaler jeg representanten å ta turen ut til Buøy på Rosenberg neste gang hun er i Stavanger. Der kan de forklare henne at dette ikke er riktig. Hvis det ikke er nok at en samlet fagbevegelse får Rødt til å innse at dette er dårlig politikk for arbeidsfolk, hadde jeg håpet at opprøret internt på grasrota deres hadde funket. Tillitsvalgte i partiet har gått ut offentlig og bedt sitt eget parti om å snu. Til og med sentralstyremedlemmer har tatt til orde for at dette er dårlig politikk. At Rødt abdiserer som et parti som taler arbeidsfolks beste, er trist å se på. Vi trenger politikere som forstår industrien og kjemper for fagbevegelsen. For nå står vi her i dag, og en gjeng partier som ikke forstår industripolitikk, skal nå slå beina under verftsindustrien, noe av det fineste vi har langs kysten – gode arbeidsplasser som beriker lokalmiljøet, og som samfunnet er bygd rundt. Jeg skal alltid i denne sal kjempe for fagbevegelsen, jeg skal alltid i denne sal kjempe for industrien, og jeg skal alltid i denne sal kjempe for arbeidsfolk, spesielt nå når Rødt har sluttet å gjøre det. Til slutt vil jeg avslutte med en utfordring til representanten Marhaug. Når Rødt er for avvikling av norsk olje og gass, er mot oljeleting og skal avvikle havvindsatsingen – hva i all verden tenker hun at verftene skal jobbe med i framtiden hvis Rødt får det som de vil? Skal de tilbake til å lage fiskebåter, sånn som på begynnelsen av 1900-tallet?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat