Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Oda Indgaard
Oda Indgaard
Miljøpartiet De Grønne·Nord-Trøndelag

SakMøte tirsdag den 9. juni 2026 kl. 10

Innlegget

Det er ikke rart at følelsene er sterke knyttet til vindkraft. Vi er et folk som er glad i naturen vår, og vindmøller bygget i urørt natur illustrerer en veldig tydelig og synlig form for naturtap. Det finnes knapt eksempler på god vindkraftutbygging på land i Norge i dag. Vi har eksempler som den forferdelige utbyggingen på Fosen, som er dømt ulovlig av Høyesterett, men får stå, og altfor mange eksempler på viktige natur- og friluftsområder som har blitt rasert av vindmøller. Hvordan vindkraftutbygging ble sluppet løs i sin tid, burde være et alvorlig varsko for alle i denne salen, for alle som ønsker mindre regulering, vern og bruk av naturhensyn i både byggesaker og i møte med næringer, som oppdrettsnæringen. Om vi politikere ikke klarer å balansere hensynet til naturen vår i løsning av andre samfunnsfloker, vil vi ikke lykkes. Det betyr ikke at de andre samfunnsflokene ikke er viktige å løse. Klimakrisen vil ikke bare være dypt ødeleggende for veldig mange naturtyper, men også for velferden vår. Derfor er det så viktig for oss i MDG å foreslå en helhetlig plan for naturvennlig utbygging av landvind. I møte med behovet for nullutslippsløsninger er det utrolig viktig med enøktiltak som vil spare energibehovet vårt, men vi vil ikke komme i mål utelukkende på strømsparing. Da må vi se på hvordan vi kan bygge vindkraft skånsomt, på grå arealer. Vindkraft er ikke kun 300 meter høye vindmøller. Evver er et gründerselskap i Verdal som holder på å utvikle vertikale vindmøller, og de er bare et av flere eksempler på gründerselskap som ser på hvordan man kan finne nye energiløsninger. De er perfekte å plassere sammen med solkraft på store industribygg, men da må vi ta ned konfliktnivået og diskutere hvordan vindkraft kan bygges ut skånsomt, og hvilke reguleringer som må justeres. Det vi har holdt på med i vindkraftutbyggingen så langt, har åpenbart ikke fungert. Enten har vi fått forferdelig store naturinngrep, eller så har vi ikke hatt utbygging i det hele tatt. Ingen av disse alternativene hjelper naturen. Derfor er jeg glad for at et flertall på Stortinget ser at vi må finne en ny og balansert vei for mer kraftutbygging i Norge.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat