Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Marius Langballe Dalin, Julie E. Stuestøl, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om solkraft på tak og grå arealer (Innst. 396 S (2025–2026), jf. Dokument 8:260 S (2025–2026))
Innlegget
Fremskrittspartiet mener det er fint at folk og bedrifter som ønsker å investere i solkraft på egne tak og grå areal, får muligheten til det, men vi støtter ikke forslag som i praksis handler om massive subsidier, mer statlig styring og nye pålegg til både husholdninger, kommuner og næringsliv. Forslagsstillerne vil innføre garantipriser, momsfritak, utvide støtteordningene, pålegge strømselskapene nye løsninger og innføre krav om solkraft på bygg og parkeringsplasser. Det er nok et eksempel på at venstresiden, også delvis med Høyre på slep, tror at staten skal løse alle problemer med subsidier og reguleringer. Fremskrittspartiet mener det helt feil vei å gå. Norge har allerede et av verdens mest fornybare kraftsystem. Det vi trenger nå, er mer stabil og tilgjengelig kraftproduksjon, som fungerer når folk faktisk trenger strømmen – også på mørke vinterdager. Da gjelder det å ikke bygge politikken på symboltiltak og stadig nye støtteordninger. Det er heller ikke markedssvikt når investeringer uteblir fordi lønnsomheten er svak. Tvert imot er det et tegn på at markedet fungerer som det skal. Det er et signal om at staten skal holde seg langt unna og ikke tvinge fram investeringer ved å sende regningen til skattebetalerne. Det virker ikke som Stortinget har lært særlig mye av konkursraset i den nye, grønne oljen. Det skjer nærmest daglig, både i Norge og resten av Europa. Men så lenge det er andres penger man søler bort, virker det som man bare fortsetter ufortrødent videre. Fremskrittspartiet vil ha lavere strømpriser, mindre avgifter og bedre rammevilkår for næringslivet – ikke flere kostbare støtteordninger og mer detaljstyring fra staten. Jeg merker meg at Fremskrittspartiet står mer eller mindre alene i norsk politikk om å føre en teknologinøytral kraftpolitikk. Det lever vi veldig godt med. Er det noe nyere norsk politisk historie har vist, er det at når FrP står alene, har vi som regel rett. Dessverre tar det sannsynligvis noen år og et ukjent antall milliarder av skattebetalernes penger, med dysfunksjonelt kraftmarked på kjøpet, før resten kommer til samme konklusjon.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat