Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Rikard Spets
Rikard Spets
Fremskrittspartiet·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Ingrid Liland, Margit Bye, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om en helhetlig plan for mer arealvennlig utbygging av landvind (Innst. 397 S (2025–2026), jf. Dokument 8:261 S (2025–2026))

Innlegget

Norge står foran store utfordringer i energipolitikken. Vi trenger mer kraft, mer nett og raskere prosesser. Det vi ikke trenger, er enda flere planer, utredninger, avgifter og statlige styringssystemer. Fremskrittspartiet mener hovedproblemet i norsk energipolitikk ikke er mangel på veikart, utredninger og planregimer. Problemet er politisk usikkerhet, lang saksbehandlingstid, kompliserte regelverk og manglende vilje til å legge til rette for lønnsom kraftproduksjon. Vi er særlig kritiske til forslag som svekker det kommunale selvstyret. Kommunene må kunne avvise uønskede vindkraftprosjekter på et tidlig stadium dersom de ønsker det. Vi skal ikke tvinge inn kostbare utredningsløp for prosjekter de lokalt ikke ønsker. Med riktig framgangsmåte er kommunene selve nøkkelen til rask kraftutbygging. Det er f.eks. ingenting i dag som forhindrer at kraftprodusenter frivillig kan tilby kommunene inntekter fra å anlegge og produsere kraft. Det er heller ingenting som hindrer et kraftselskap i å tilby naboer kompensasjon – noe de til en viss grad allerede gjør i dag –, dersom det kan lette prosessen. Men erfaringene med sånne tvungne ordninger, bl.a. fra Danmark, er delte, for å si det mildt. Det er ikke nødvendigvis sånn at nære naboer blir positive til vindkraft fordi om de får noen få kroner. Belastningen er der like fullt. Lokal aksept skapes først og fremst gjennom reell lokal innflytelse, frivillige avtaler, forutsigbare rammer og konkrete lokale gevinster, ikke gjennom enda et statlig kompensasjonsregime. Fremskrittspartiet vil ha en energipolitikk som bygger landet, styrker industrien og gir folk og bedrifter tilgang på rimelig og stabil kraft. Da må vi kutte byråkrati, sikre forutsigbare rammevilkår og få fart på investeringene, ikke gjøre energipolitikken enda mer komplisert. Flertallet i salen framstår som mer opptatt av planregimer, detaljstyring, naturregnskap og kompensasjonsordninger for å bøte på egen politikk og nye utredningskrav. Det er ikke det vi trenger. Norge trenger mer kraft, ikke mer byråkrati. Det har vi allerede mer enn nok av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat