Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Rune Støstad
Rune Støstad
Arbeiderpartiet·Oppland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))

Innlegget

Energiministeren startet sitt innlegg med å si at dette er en spesiell sak, og det har han virkelig helt rett i. Det er veldig spesielt å sitte og lytte til debatten og spesielt lytte til Høyres representanter. Det er helt legitimt å være både for og imot havvind, men dette handler ikke om å være for eller imot. Det er ikke hver dag Stortinget og et parti på Stortinget ønsker å åpne en ny runde etter at vedtak er fattet, konkurransen er i gang og bedriftene har innrettet seg etter de vedtak Stortinget har fattet. Høyre begrunner forslaget sitt med at de ønsker en forsvarlig og ansvarlig tilrettelegging for havvind, men hva er ansvarlig med å skape usikkerhet etter at løpet har startet? NHO advarer, Norsk industri advarer, Offshore Norge advarer, verftsindustrien advarer, fagbevegelsen advarer og Høyres egne tillitsvalgte og folkevalgte langs hele kysten advarer og ber dem snu. Likevel velger Høyre å overkjøre alle de gode kreftene, velger å overkjøre sine egne. Det handler ikke om å være for eller imot havvind. Dette handler om bedrifter over hele landet – verft, leverandørbedrifter, teknologibedrifter og industribedrifter, en næring som bare i fjor omsatte for 60 mrd. kr. Stortinget har sagt ja, ESA har sagt ja, og private selskaper har investert og har forberedt seg. Så kommer Høyre og vil ha en ny runde. Det er ikke kvalitetssikring, dette er rett og slett en omkamp. Det alvorlige er det signalet dette sender. For hvis næringslivet ikke kan stole på vedtak fattet i denne salen, hvordan skal en da få privat kapital til å satse på nye næringer i Norge? Det handler derfor ikke om Utsira Nord, det handler om tilliten mellom politikere og næringslivet. Høyre har sagt og gjentatt i debatten at de ønsker mer kraft, flere arbeidsplasser og nye næringer. Men i dag fremmer de altså et forslag som får flertall, og et forslag som risikerer å sette en hel framtidsnæring på pause. Derfor er Høyre helt umulig å kjenne igjen i denne saken. Partiet som liker å omtale seg som næringslivets parti, velger i dag å gå imot næringslivet, arbeidstakere og sine egne folk langs kysten. Det er ikke ansvarlig politikk, det er uansvarlig økonomisk politikk.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Rune Støstad (Arbeiderpartiet) — Innlegg · 9. jun 2026 — OverStortinget