Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Ruth Mariann Hop
Ruth Mariann Hop
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))

Innlegget

Høyre har helt rett i én ting: 35 mrd. kr er fryktelig mye penger, og vi må bruke dem klokt. Der er vi helt enige. Vi er også enige, tror jeg, om at noen av våre viktigste konkurransefortrinn er forutsigbarhet og tillit, og det er disse verdiene næringslivet vårt bygger på. Nå risikerer Høyre å rokke ved nettopp dette, ved igjen å snu i en sak som er vedtatt her i Stortinget. Da blir det et paradoks at representanten fra Høyre rett før meg sto og snakket om forutsigbarhet. Jeg kommer fra Rogaland, og der og langs hele kysten står nå store og små bedrifter klare. Det er verft, det er leverandører, og det er industrimiljøer som har brukt år på å bygge kompetanse og satse på havvind. Vi vet at vi trenger mer kraft i framtiden, til folk, til industri og til verdiskaping. Havvind er en del av løsningen, både for energibehovet og for å kutte utslipp. Vi kan mene mye om havvind, men vi kan ikke leke med tilliten til dem som skal investere i nye arbeidsplasser i Norge. Høyre skaper nå denne usikkerheten, slik vi også så i Melkøya-saken. NHO og fagbevegelsen advarer tydelig: Mer usikkerhet betyr lavere investeringsvilje og færre prosjekter, altså færre jobber langs kysten. Dette skjer også etter at et bredt flertall på Stortinget over flere år har lagt stein på stein for å bygge opp denne næringen. I 2024 vedtok vi inntil 35 mrd. kr i støtte, og industrien har svart med investeringer, med kompetanse og med satsing – og det bærer frukt, det har vi hørt tidligere i dag. Havvindnæringen omsatte for rundt 60 mrd. kr i 2024, med 200 bedrifter og opp mot 8 000 arbeidsplasser. Dette er ikke fantasi, dette er virkelighet. Dersom Høyres forslag vedtas i dag, med støtte fra KrF, FrP og Rødt, sender det et signal om at rammevilkårene i Norge ikke er stabile. Dette setter arbeidsplasser i fare, for når industrien investerer, investerer de for mange år framover. Jeg tror egentlig ikke dette er det Høyre ønsker, og derfor håper jeg at de lytter til sine egne langs kysten – til kommuner og til næringsliv som har forberedt seg på at havvind skal bli en ny industri. Det er jo et paradoks at det var Høyre som var med og startet denne satsingen. Tina Bru gikk i bresjen og tålte mye, og det kan nå kastes på båten. Ikke sett kjepper i hjulene for et av de viktigste industriprosjektene vi har sett på flere tiår. Det er fortsatt mulig å snu. Oljeeventyret krevde modige politikere, og havvindeventyret krever det samme.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat