Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius og Joel Ystebø om trygghet for mødre i barselomsorgen (Innst. 429 S (2025–2026), jf. Dokument 8:205 S (2025–2026))
Innlegget
Problemene i føde- og barselomsorgen er ikke noe nytt. Vi har sett den negative utviklingen over flere år og fra regjering til regjering. Det er et resultat av at vi driver sykehus som butikk. Konsekvensene av dette er det de fødende og jordmødrene som må betale prisen for. Markedstenkningen i sykehusene har bidratt til kortere liggetid og nedprioritering av tid og omsorgskrevende oppgaver. Dette systemet taper bl.a. føde- og barselomsorgen på. I sykehusutvalgets rapport ble det løftet fram hvordan innsatsstyrt finansiering har bidratt til redusert liggetid for noen pasientgrupper, og for fødende kvinner har liggetiden gått jevnt nedover. Det på høy tid at vi begynner å drive sykehus som de er ment, nemlig til velferd, ikke til inntjeningskrav og kunstige økonomiske insentiver. Nedgangen i liggetid etter fødsel fører til at mange kvinner reiser fra fødeavdelingen før amming er etablert. For dem som kan amme, men ikke får den hjelpen de trenger, skaper det en tøff start, særlig for de førstegangsfødende. Det må være nok bemanning til å følge barselkvinnene i barselavdelingene. Ammehjelpen gjør en utrolig viktig jobb som veldig mange er evig takknemlige for i dag. Samtidig må vi huske at det er en frivillig organisasjon som har begrensede ressurser. Barselavdelinger og helsestasjoner må fortsatt ta sin del av ansvaret. Jordmødrene er tydelige: De opplever et altfor høyt arbeidspress og har ansvar for flere kvinner samtidig, også når de er i aktiv fødsel. Halvparten melder om samvittighetsstress knyttet til at de ikke klarer å gi én-til-én-omsorg. Da må bemanningen legge til rette for at det er mulig. Fødsels- og barselomsorgen i Norge er på mange områder fortsatt på verdenstoppen, og det skal vi være stolte av. Men varsellampene blinker, og de har egentlig blinket ganske lenge. Sommeren er her, og det er en periode vi vet det er særlig krevende på fødeavdelingene. Vi vet også at de som føder om sommeren, opplever at informasjon om egen helse og barnet i barseltiden er dårligere enn ellers i året. Jeg håper denne sommeren kan være annerledes når vi ser tilbake på den. Jeg er bekymret for stengte eller ubemannede fødetilbud rundt i landet, for det vitner egentlig om et større problem når vi ikke er i stand til å drifte vanlig ved ferie. Dyktige fagfolk sørger for at veldig mange har gode og trygge opplevelser. Det må vi ikke glemme. De er noen utrolig gode helter, men mange jordmødre og andre yrkesgrupper som jobber i føde- og barselavdelingene, vurderer å slutte på grunn av høyt arbeidspress og dårlig samvittighet. Det er en trend vi er nødt til å snu – til det beste for arbeidsfolk og for fødende.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat