Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om desentralisering av sjukehustilbodet og sikring av lokalsjukehus med breiddekompetanse i heile landet (Innst. 414 S (2025–2026), jf. Dokument 8:253 S (2025–2026))
Innlegget
Seher Aydar (R) [20:44:18] (ordfører for saken): Denne saken handler om lokalsykehus og ulike tilbud som skaper mye engasjement, og jeg regner med at de ulike partiene redegjør for sitt syn, men jeg vil først takke forslagsstillerne for forslaget og komiteen for samarbeid. Lokalsykehusene er det nærmeste sykehustilbudet for befolkningen. Det er en av grunnmurene for helsetjenesten å sikre både beredskap og behandling av vanlige sykdommer som folk trenger behandling for. Det har vært mange sykehuskamper der lokalbefolkningen og ansatte ofte har stått sammen for helsetilbudet sitt og lokalsykehuset sitt, og det har skapt frustrasjon at styreledere og direktører langt unna virkeligheten lokalt eller på sykehuset har tatt avgjørelser over hodene på folk, og at viktige avgjørelser om helsetilbud tas i styrerom av noen som aldri har vært på valg. Lokalsykehusstrukturen er et politisk ansvar. Det trengs mer demokrati og mindre sentralisering. De ulike forslagene i saken gir egentlig uttrykk for situasjonen i Sykehus-Norge på ulike steder i landet. Det gjelder blant annet Ringerike sykehus og den foreslåtte flyttingen av all urologisk virksomhet, og å stoppe prosessen med fag- og funksjonsfordeling i Vestre Viken og sikre at en eventuell ny prosess ikke fører til sentralisering. På Stord har helseforetaksledelsen besluttet å fjerne døgnvakt for radiologer uten styrebehandling. Det bør være et minimum at eventuelle endringer skjer i samarbeid med ansatte etter grundige risikoanalyser. Det er også uro i Møre og Romsdal, som er bekymret for helsetilbudene på grunn av kravene til kutt, og flere steder i landet skjer det en nedbygging av distriktspsykiatriske sentre, særlig ved at døgntilbud sentraliseres, for eksempel i Tynset og Troms. Alle runder med sykehuskamper bidrar også til å skape usikkerhet, både for lokalbefolkningen og for ansatte som skal bosette seg i distriktene. Vi må tenke på samfunnsmessige konsekvenser, og vi må ta et helhetlig ansvar. Dagens organisering og finansieringsmodell må endres. Helt til slutt vil jeg også nevne at i revidertforliket går Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt, SV og MDG inn for at lokalsykehus skal brukes aktivt i ventetidsprosjektet for å utnytte kapasiteten i sykehusene bedre, og at det er et mål å utvikle og styrke det desentraliserte sykehustilbudet i Norge, flytte mer av den elektive virksomheten ut til lokalsykehus og styrke den lokale akuttberedskapen. Det er også en viktig del av helseberedskapen siden lokalsykehus kan ha både bemanning, kapasitet og utstyr til å utføre planlagte behandlinger på dagtid. Jeg håper at dette flertallet vil bety en styrking av lokalsykehusene også i framtiden, og at vi kan redde så mye som reddes kan. Jeg vil ta opp de forslagene Rødt er en del av.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat