Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Sofie Marhaug
Sofie Marhaug
Rødt·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Endringer i energiloven mv. (prioritert tilknytning til strømnettet av hensyn til nasjonale sikkerhetsinteresser) (Innst. 383 L (2025–2026), jf. Prop. 49 L (2025–2026))

Innlegget

Rødt støtter denne lovendringen fordi den innebærer strengere prioritering av strømmen. Vi kan ikke ha det sånn i Norge at egen sikkerhet kommer i andre rekke i møte med internasjonale tekgiganter som Google, TikTok og Microsoft, for å nevne noen både faktiske og tenkte eksempler. Samtidig mener jeg det er synd å begrense prioriteringen til kun nasjonale sikkerhetsinteresser. Når det er et stort press på forbrukssiden, trenger vi strengere prioritering enn som så. Rødt har allerede, sammen med andre partier, fremmet spesifikke forslag i denne sesjonen om et eget silingssystem for datasentre, et såkalt konsesjonssystem. Der kan jeg legge til at FrP, som her i sted omtalte seg som et parti som har gått i spissen for prioritering av kraften, ikke har støttet noen av de forslagene. Vi vet at datasentrene vil utgjøre et enormt press framover på bekostning av småindustri og næringsaktører – ofte bedrifter som trenger kraften for å kutte i sine klimagassutslipp. Rødt har også foreslått et moratorium, en midlertidig stans i nye tildelinger, inntil vi har et sånt konsesjonssystem på plass. Vi kan ikke fremme disse forslagene på nytt, siden de allerede er fremmet i denne sesjonen. Vi fremmer derimot et annet og mer overordnet forslag, som vi for så vidt også har tatt opp tidligere – ikke minst i forrige stortingsperiode – og det er å få på plass et kriterium for samfunnsnytte. Dette er et innspill som har kommet fra både milljøorganisasjoner og fagbevegelsen. Vi skriver i forslaget, som også SV og MDG er med på, at samfunnsnytten skal ta høyde for både natur, klima og arbeidsplasser. Jeg tror ikke det er så lett å få på plass et sånt system, men jeg mener likevel at det trengs. Kraft er en knapp ressurs. Da kan vi ikke behandle den som en hvilken som helst vare. Vi må faktisk behandle den som en knapphetsressurs. Konsekvensene av det motsatte er først og fremst et massivt press på naturen. Det opplever vi egentlig allerede. Vi trenger magemål, og da trenger vi enda strengere prioriteringer. Lovforslaget vi behandler i dag, viser at det faktisk går an, hvis det er politisk vilje til det. Rødt mener at vi bør gå enda lenger. Med det er vårt forslag fremmet, i tillegg til at vi støtter lovproposisjonen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat