Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg ønsker å grave litt videre i det EnergiWatch har skrevet mange artikler om, nemlig utbygging av konsortiet Ventyr og det de omtaler som reforhandlinger av den differansekontrakten, men som statsråden – på spørsmål fra meg tidligere – omtalte som en regelmessig dialog. Statsråden sa også at det var uaktuelt å øke støttebeløpet. Det er bra, for det ville jo vært i strid med Stortingets vedtak. Jeg lurer likevel på hva som er forskjellen på forhandlinger og regelmessig dialog. Vi kan lese at JERA Nex bp vil trekke seg fra samarbeidet, og de ønsker bedre vilkår. Da er jo spørsmålet: Hva vil skje med Sørlige Nordsjø II dersom de trekker seg? Er det fare for at Sørlige Nordsjø II ikke blir bygget ut i det hele tatt?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat