Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Det ble stilt spørsmål om Rødt kommer til å støtte Fremskrittspartiets forslag om en ny oljeskattepakke i denne salen, og det kan jeg avklare enkelt og greit: Det kommer vi ikke til å gjøre, og jeg opplever heller ikke at det er stemning for det i Stortinget. Vi støttet heller ikke den forrige oljeskattepakken, og den er jo noe av grunnen til at det nå er et ganske brått, unødvendig brått, fall i leverandørindustrien. Man fikk en voldsom vekst og så et brått fall på grunn av den oljeskattepakken. Det skapes et bilde av kysten versus politikerne i Oslo – i det jeg vil si er en ganske velregissert lobbykampanje. Det er delte meninger om havvind i hele landet, men støtten til havvind er aller, aller størst i Oslo. Vet dere hvor den er minst? Hvor motstanden er størst? Jo, det er på Vestlandet og på Sørlandet, der det skal bygges ut og ilandføres havvind. Det viser tall fra forskning ved Universitetet i Bergen og ikke på oppdrag fra interesseorganisasjoner med ledende spørsmål. Men det er ikke disse assosiasjonslekene om hvem som er på lag med hvem, som er det vesentlige her. Det vesentlige er jo om det er gode argumenter for å bygge ut havvind i Norge eller ikke. Havvind er et skudd i mørket, et skudd i blinde. Det kan ikke erstatte oljenæringen. Det er ikke mulig at én næring erstatter oljenæringen. Det er heller ikke geologisk gode forhold for det i Norge, og det er i store konflikter med både biologisk mangfold og fiskeriinteresser. Til FrP, som framstiller det som at Rødt liksom bryter avtaler som er inngått: Det er ikke sånn at avtaler som er inngått i forrige stortingsperiode, av et helt annet flertall og uten Rødt, binder Rødt i en ny stortingsperiode med et nytt flertall. Det viser egentlig bare at FrP er ganske forvirret. De har ikke fått med seg hvilken stortingsperiode de befinner seg i, eller hva slags parlamentarisk grunnlag det er på Stortinget i denne stortingsperioden. Det er riktig at Rødt også er mot landvind, på samme måte som vi er mot havvind. Jeg har vært på Utsira sammen med vindkraftmotstandere som er mot havvind og landvind, og min erfaring er at det er ingen motsetning mellom de to. Tvert imot – det er de samme folkene, og de er opptatt av miljø, opptatt av natur. Det er derfor de er imot. Det å bygge ut havvind i et internasjonalt fugletrekk, synes jeg er rart at man skal forsvare i miljøets navn. Noen snakker om uforutsigbarhet. Jeg mener at i et demokrati skal vi kunne fatte vedtak i Stortinget uten at næringslivet skal få diktere hva vi skal mene.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat