Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Sofie Marhaug
Sofie Marhaug
Rødt·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sofie Marhaug, Bjørnar Moxnes, Geir Jørgensen og Mímir Kristjánsson om kontroll over krafteksporten og styrking av forsyningssikkerheten (Innst. 374 S (2025–2026), jf. Dokument 8:235 S (2025–2026))

Innlegget

Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, varslet i forrige uke følgende i en pressemelding: «De neste månedene forventer NVE at fyllingsgraden i flere norske vannkraftmagasiner blir lavere enn den har vært de siste 30 årene.» Nivåene i vannmagasinene er lave og langt under medianen i Sør-Norge. Også den hydrologiske balansen – hvor mye strøm vi har på lager – er kritisk. Når det er lav snømengde i fjellet, er tilsiget begrenset også utover det som vi kan måle i magasinene fra uke til uke- I høst og vinter ble det dessuten eksportert veldig mye. Det har også selvfølgelig betydning for den situasjonen vi nå befinner oss i. Fremdeles eksporteres det. På tross av at regjeringen i sin tid innførte det de kalte for en styringsmekanisme for krafteksport, later det til at kraftprodusentene kan tillate seg nesten hva som helst. De tjener penger på massiv eksport om vinteren og tomme magasiner om sommeren. Begge deler er bedriftsøkonomisk lønnsomt for dem. Spørsmålet er om det gagner samfunnet i samme grad. Rødt mener at vi må iverksette en rekke tiltak for å begrense krafteksporten. Dette handler om flere ting samtidig. Det handler om Norges egen forsyningssikkerhet, det handler om miljøet i vassdragene våre knyttet til kraftproduksjonen, og det handler selvfølgelig også om konkurransefortrinnet med lave, forutsigbare strømpriser. Derfor fremmer Rødt i denne saken flere forslag som handler om å begrense nedtappingen av magasinene, om å reforhandle avtalene for utenlandskablene og om å ikke bygge enda flere. Verken såkalte hybridkabler, som i virkeligheten bare er et fint ord for utenlandskabler, eller danmarkskabler bør bygges. Det siste gikk regjeringen til valg på at de ikke skulle bygge. Likevel utredes byggingen av disse kablene. Rødt mener dessuten at en slik beslutning ikke skal tas av departementet alene, men forelegges Stortinget. Det er et politisk problem at det har blitt bygget utenlandskabler, med store konsekvenser for norsk næringsliv og folk flest, uten at dette engang har vært oppe til politisk behandling i det norske storting. Rødt er skuffet over at Norge stiller seg i denne situasjonen, der smale interesser, altså kraftprodusentenes interesser, får forrang for samfunnsinteresser, foran hensynet til konkurransekraften til industri og annet næringsliv, foran hensynet til naturen i vassdragene våre og foran hensynet til den urørte naturen. Den legges det et ekstra press på når proppen ikke er satt i badekaret – når det ikke finnes grenser for hvor mye det kan produseres og eksporteres på det europeiske markedet. Jeg viser til de forslagene Rødt er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Sofie Marhaug (Rødt) — Innlegg · 9. jun 2026 — OverStortinget