Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sofie Marhaug, Bjørnar Moxnes, Geir Jørgensen og Mímir Kristjánsson om kontroll over krafteksporten og styrking av forsyningssikkerheten (Innst. 374 S (2025–2026), jf. Dokument 8:235 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg vil også bore litt i styringsmekanismen for krafteksport. Høsten og vinteren 2021–2022 produserte og eksporterte vi egentlig litt over evne – vi fikk en veldig vanskelig sommer etter det. Denne vinteren og høsten har vi også produsert og eksportert veldig mye strøm. Det jeg lurer på, er om statsråden på noe tidspunkt vurderte at styringsmekanismen skulle slå inn i lys av den produksjonen og eksporten som var ganske stor i vinter, og når NVE nå skriver, som jeg nevnte i innlegget mitt, at de de neste månedene forventer at fyllingsgraden i flere norske vannmagasiner blir lavere enn den har vært de siste 30 årene – om man da vurderer å bruke den styringsmekanismen, eller om styringsmekanismen bare er til pynt. Hva er egentlig terskelen for at den slår inn når ikke noe av det jeg har nevnt nå, tydeligvis er nok?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat