Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Sofie Marhaug
Sofie Marhaug
Rødt·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Ingrid Liland, Margit Bye, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om en helhetlig plan for mer arealvennlig utbygging av landvind (Innst. 397 S (2025–2026), jf. Dokument 8:261 S (2025–2026))

Innlegget

Sofie Marhaug (R) [14:07:21] (ordfører for saken): Jeg har vært saksordfører for Miljøpartiet De Grønnes meny av forslag for å bygge ut enda mer landvind i Norge. Det er ingen hemmelighet at jeg – og Rødt – er uenig i dette. Jeg vil likevel høflig takke komiteen for samarbeidet. Flertallet i komiteen har blitt enige om seks forslag til vedtak som ikke Rødt støtter, og et syvende forslag om å videreutvikle Miljødirektoratets kart over grå arealer – uten noen føringer for utbygging – som også Rødt er med på. De andre forslagene handler grovt sett om økonomiske insentiver for å bygge mer landvind, enten det er å utrede økologisk kompensasjon, utrede forskudd til kommunene for produksjonsavgift eller en såkalt nabokompenasjon. I tillegg er det et forslag om å utrede å fjerne antallsbegrensingen for søknader om vindkraft, et vagt forslag om å sikre et bedre kunnskapsgrunnlag i kommunene og til sist et ønske om å styrke og opprette regionale energiplaner. Det som likevel har fått størst oppmerksomhet, og som i virkeligheten ville krevd en endring av plan- og bygningsloven i saker som angår vindkraft, er MDGs mindretallsforslag om å innføre en utredningsplikt for vindkraft. Dette er et krav som særlig har blitt fremmet av NHO og Fornybar Norge, og som har forplantet seg i det politiske landskapet. I forrige stortingsperiode var jeg med på å behandle det som det den gang var tverrpolitisk enighet om, nemlig at kommunene skulle få anledning til å avslå vindkraftplaner på linje med andre utbyggingssaker – etter plan- og bygningsloven. Dette krevde en lovendring og kom etter massivt folkelig press fra Kommune-Norge. Dette var helt reelle erfaringer med vindkraftutbygginger som hadde gått over stokk og stein, og i strid med både lokal folkevilje, natur, friluftsliv og samiske interesser. Den enigheten mellom partiene i forrige periode var en god ting. Det har gitt oss mer demokrati, ikke mindre. Jeg er derfor glad for at flertallet i denne salen tross alt ikke går til det drastiske tiltaket å endre loven, at vi ikke skal forskjellsbehandle vindkraft, men at kommunene fortsatt kan avslå planinitiativ – at de ikke må tvinges til å gjøre utredninger på utbyggers premisser. Jeg kommer til å tegne meg på nytt i denne debatten for å redegjøre grundigere for Rødts syn i denne saken, for hvorfor vi mener det som vedtas, er dårlige forslag, for hvorfor vi også mener at mindretallsforslagene til MDG er alt annet enn natur- og miljøvennlige, og for hvorfor de også er problematiske med tanke på hvordan vi forvalter naturressurser og ivaretar lokaldemokratiet i Norge. Men med dette har jeg iallfall lagt fram det som er komiteens tilråding, og punktene der noen av konfliktsakene står. (Innlegg er under arbeid)

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat