Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Sofie Marhaug
Sofie Marhaug
Rødt·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bjørn Larsen, Tor Mikkel Wara, Kristoffer Sivertsen, Rikard Spets og Morten Stordalen om å styrke nasjonal og alliert forsyningssikkerhet samt strategiske interesser gjennom utvinning av havbunnsmineraler på norsk sokkel (Innst. 399 S (2025–2026), jf. Dokument 8:272 S (2025–2026))

Innlegget

Rødt er glad for at flertallet av partier har blitt enige om ikke å åpne for leting og utvinning av havbunnsmineraler i denne stortingsperioden. Det er det veldig gode grunner til. Miljødirektoratet har frarådet dette, kunnskapsgrunnlaget knyttet til konsekvensene av kommersiell gruvedrift på havbunnen i Arktis er svakt, og det man la opp til, var jo ikke bare leting, men også åpning for gruvevirksomhet i Arktis. Jeg vil også peke på at de som har ganske god peiling på offshore og geologi, Equinor, i to høringsinnspill har frarådet å åpne for gruvedrift på havbunnen i Arktis. Det er et kappløp mot bunnen for å bygge ned natur. I møte med det trenger vi å gjenvinne mer og å utnytte de ressursene vi har, på en klok måte. Norge er heldig, på den måten at vi har et av Europas største funn av sjeldne jordarter, Fensfeltet. Rødt er, med henblikk på det, glad for at et flertall i Stortinget nå går inn for å utrede et statlig mineralselskap. Det står i sterk kontrast til høyresiden, som snakker om at de er redd for kinesiske aktører – men vi ser jo at de kommer hit og kjøper seg opp og allerede er til stede i Norge. I den situasjonen er det klokt å gjøre det som de røde og grønne partiene har gjort, nemlig gå sammen om å utrede et statlig mineralselskap. Vi har likevel mer enn nok å henge fingrene i, og som vi kan gjøre på en langt mer miljøvennlig måte enn å åpne for store områder i Arktis uten at vi egentlig forstår konsekvensene av det. Jeg vil også understreke at de nye selskapene – nå har jeg nevnt en stor og viktig aktør, Equinor, som ikke var positiv til dette – som har meldt sin interesse og vil etablere seg, i korrespondanse med regjeringen har sagt at de ikke ønsker å følge norsk arbeidsmiljølov hvis de fikk åpning for leting og utvinning. Det synes jeg er spesielt. Det varsler ikke om seriøsitet, men det motsatte. Det varsler ikke om et nytt industrieventyr. Det varsler egentlig om utnytting av ikke bare ressurser, men også arbeidskraft. Det kan ikke Rødt gå med på. Vi er glad for at vi skal holde havbunnen også i Arktis frisk og fin iallfall de neste tre årene, så lenge denne budsjettavtalen gjelder.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat