Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Solveig Vik (A) [10:45:13] (ordfører for saken): Saken vi debatterer i dag har skapt stort engasjement. Utsira Nord betyr mye for mange, og havvindssatsingen engasjerer langs hele kysten. Samtidig er uenigheten stor. Noen vil kutte støtten, andre vil ha flere utredninger, men det er verdt å minne om hvor vi faktisk står i dag. Konkurransen om Utsira Nord er allerede godt i gang. Arealer er tildelt to konsortier. Det er ikke et statlig investeringsprosjekt. Det er selskapene selv som skal eie, bygge og drifte anleggene, og som tar den kommersielle risikoen. Prosjektet kan gi opptil 2 TWh ny kraftproduksjon. Det tilsvarer omtrent produksjonen til Norges største vannkraftverk. Det er kraft som trengs i NO2, og den trengs raskt. Den norske havvindsatsingen har allerede skapt betydelige verdier. Vi snakker om mer enn 60 mrd. kr i eksport og over 7 000 arbeidsplasser. Dette er ikke bare fremtidsplaner og visjoner. Dette er arbeidsplasser, teknologiutvikling og verdiskaping som skjer her og nå. Vi har ikke råd til å miste den utviklingen. Vi har heller ikke råd til å miste den kraften som kan komme fra havvind. Norge og Europa trenger mer utslippsfri energi, og havvind vil være en viktig del av løsningen dersom vi skal lykkes med både elektrifisering og industriutvikling. Samtidig opplever mange verft og leverandørbedrifter krevende tider. Flere steder ser vi nedbemanninger og færre oppdrag. Nettopp derfor er det viktig at vi bygger videre på de mulighetene vi har, og ikke skaper ny usikkerhet rundt prosjekter som allerede er satt i gang. Det mest oppsiktsvekkende i denne saken er derfor Høyres kursendring. Partiet som vanligvis snakker varmt om forutsigbarhet og stabile rammevilkår, velger nå å skape usikkerhet rundt et prosjekt som Stortinget allerede har vedtatt. Etter kritikken Høyre rettet mot Fremskrittspartiet i Melkøya-saken, hadde jeg ikke trodd de selv skulle gå inn en ny omkamp. Et samlet næringsliv har advart mot dette. LO og NHO har vært tydelig, og mange av Høyres egne ordførere langs kysten har vært tydelig. Budskapet er enkelt: Dette reduserer ikke risiko. Det øker risikoen. Og når også fagmiljøer innen energirett er klare på at det ikke er behov for nye utredninger, er det naturlig å spørre: Hvem er egentlig dette til for? Det bidrar ikke til å få bygget mer havvind i Norge. Det bidrar først og fremst til enda mer usikkerhet. Jeg ser frem til debatten og engasjementet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat