Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ida Lindtveit Røse, Jorunn Gleditsch Lossius og Joel Ystebø om trygghet for mødre i barselomsorgen (Innst. 429 S (2025–2026), jf. Dokument 8:205 S (2025–2026))
Innlegget
Et nytt liv skal komme til verden, og det er en gledens dag, men når man da kommer til kvinneklinikken og opplever at man blir lagt på korridor, er det ikke en veldig god start på det som skal være denne gledens dagen. På Haukeland sykehus har det over mange år vært så krevende at vi ser at det er kvinner som får veldig dårlige opplevelser, og vi ser at det er folk som jobber der – dyktige fagfolk vi burde ha støttet og bakket – som faktisk forlater yrket, fordi det har vært så krevende over lang tid. For Fremskrittspartiets del er vi ganske trygge på at behovet ikke er at man kommer med flere utredninger og flere planer. Det er mange der ute i barselomsorgen som står klare og kan bygge opp tilbud, hvis vi tilfører nødvendige ressurser. Det er verdt å ha med seg i den debatten vi har her. Vi skal gjøre noen kloke vedtak som går på å utnytte kompetansen bedre. Fremskrittspartiet er glad for at vi også kan sørge for at jordmødrene kanskje kan få henvisningsrett nå, og at de kan få skrive ut svangerskapsrelaterte medisiner. Det er klokt. Det er en bedre utnyttelse av kompetanse. Vi må aldri legge vekk det vi faktisk allerede vet, at det ikke utdannes nok til å fylle behovet for framtiden, sånn det er i dag. Da er vi faktisk nødt til å ta grep. Da må vi øke kapasiteten på å utdanne både jordmødre og barselsykepleiere. Heldigvis har mange fått en god opplevelse også, men når man da kommer ut i kommunene, ser vi at det er for store variasjoner. Man er avhengig av at kommunen har satset på barselomsorg for at man da klarer å levere på de tilbudene. Der er vi nødt til å se sammenhengen mellom tjenestene som leveres fra staten, og tjenestene som leveres fra kommunene. En av løsningene er å se finansiering mer i sammenheng, at man har statlig finansiering av de kommunale helsetjenestene også, for det er veldig ofte der hunden ligger begravet – når det blir krangel om hvem som skal betale for det. Det må vi få en stopp på. Det fortjener fødende kvinner i Norge.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat