Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentant Kjersti Toppe om desentralisering av sjukehustilbodet og sikring av lokalsjukehus med breiddekompetanse i heile landet (Innst. 414 S (2025–2026), jf. Dokument 8:253 S (2025–2026))

Innlegget

Dette er en viktig sak. Det handler litt om hvordan sykehusene våre egentlig skal være organisert – de sykehusene som er de lokale, nære sykehusene. Den intensjonen deler Fremskrittspartiet med forslagsstilleren. Dette er ikke den første saken som har kommet opp i Stortinget om at vi ser at lokale tilbud blir redusert eller lagt ned, og at det spesielt rammer lokalsykehusene i distriktene. Det handler om at vi i dag ikke har et system som finansierer sykehusene tilstrekkelig. Dette bunner i den gjeldskrisen som regjeringen har satt norske sykehus i. Det at man ikke fra Stortingets side betaler for utbygging eller helt nødvendige investeringer, har ført til at helseforetakene går med kraftige underskudd. Da kommer disse forslagene opp på bordet om å legge ned, kutte ned på bemanning og ta vekk ting som man trenger for å ha gode, robuste fagmiljøer, fordi man skal spare penger for å betale renter og avdrag inn til staten. Det er i og for seg også der løsningen ligger. Det handler om å rydde opp i sykehusøkonomien framfor å lage flere nye planer, definere nye kategorier eller framheve lokalsykehusene som sådan. Men det som også alltid er spennende i disse sakene, er at det alltid kommer fram noen gode forslag nede i helseforetakene. Det er nok flere fra Fremskrittspartiet som kommer til å peke på noen av dem. Jeg vil peke på det forslaget som handler om Stord sykehus. På dette sykehuset er det nå snakk om at radiolog kun skal være til stede to dager i uken. Hvordan skal man kunne bygge et fagmiljø hvor man jobber sammen og finner løsningene for pasientene når store deler av fagmiljøet ikke er tilgjengelige? Der må vi faktisk bare sette ned foten. Det er ikke greit, og uttalelsene som kommer fra leger på Stord sykehus, er: Hvordan skal vi kunne jobbe her hvis vi ser at myndighetene ikke prioriterer det å ha gode fagmiljøer, sånn at man kan jobbe godt på tvers for å gi pasientene den best mulige behandlingen? Vi kommer til å støtte de konkrete forslagene som vil utgjøre en forskjell, men vi går ikke inn for noen nye utredninger eller nye modeller. Her kreves det handling. Jeg tar opp forslaget fra Fremskrittspartiet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat