Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Terje Aasland
Terje Aasland
Arbeiderpartiet·Telemark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ole Herman Sveian og Trygve Slagsvold Vedum om å melde Norge ut av ACER (Innst. 408 S (2025–2026), jf. Dokument 8:212 S (2025–2026))

Innlegget

Det er interessant å sitte og høre representanten Vedum snakke om vannkrafthistorien i Norge. Den skal vi være stolte av. Det var for øvrig ikke bare Johan Castberg, men også Gunnar Knudsen som la grunnlaget for panikklovene i 1906 – var det vel. De to er for øvrig telemarkinger, likhet med undertegnede. Det er ingen tvil om at utviklingen fra den tid til nåtiden er at det norske kraftsystemet aldri har tilført det offentlige, fellesskapet, mer midler og verdier enn i dag. Det er realiteten, og den realiteten bør vi ta med oss og slå ring om i fortsettelsen. Stabilitet og forutsigbarhet også for kraftsystemet vårt er viktig med tanke på akkurat det. Det vises til det brevet jeg sendte til Reguleringsmyndigheten for energi, RME, hvor det sies at man ikke kan regulere krafteksporten basert på prisreguleringer. Det er i strid med EØS-avtalen, men vi kan regulere når det gjelder energisikkerheten, og det har vi også gjort gjennom styringsmekanismen, i ytterste konsekvens. Så til spørsmålet om ACER. Denne debatten hadde vi også for nøyaktig et år siden, etter et forslag fra Senterpartiet også den gang. Dette blir som markeringsøvelse. Det er nesten som å gå tur med bikkja. Den markerer på faste tidspunkt, og det gjør også Senterpartiet når det gjelder ACER-symbolikken. ACER-forordningen er en av flere rettsakter som samlet utgjør et sammenhengende regelverk for energimarkedet i EU, og er en viktig del av EØS-avtalen. I Norge har vi full kontroll over kraftressursene våre. Jeg mener det tjener våre interesser at reguleringsmyndigheten vår fremmer norske synspunkter i ACER-samarbeidet. Denne deltakelsen gir oss både informasjonstilgang og innflytelse, og Norge har lang erfaring og stor kompetanse på området. RMEs deltakelse i ACER gir grunnlag for at norske innspill kan hensyntas. Det er det jeg mener er viktig i det videre arbeidet også. ACER har i all hovedsak en rådgivende rolle, i tillegg til at byrået fører tilsyn med energimarkedet og legger til rette for samarbeid mellom de nasjonale energireguleringsmyndighetene i Europa. Små land som Norge har en særlig egeninteresse i et samarbeid med felles regelverk der det føres uavhengig tilsyn med alle land, og at disse følger reglene. Jeg anbefaler selvfølgelig at Stortinget ikke slutter seg til forslaget, og jeg er glad for at det er et flertall mot det. EØS-avtalen og verdien av EØS-avtalen mener jeg det er noen som ønsker å sette på spill kontinuerlig, og det må vi stå opp mot, for det er det viktigste rammeverket vi har mot vårt viktigste marked for ikke minst norsk industri.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat