Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 9. jun 2026

Terje Aasland
Terje Aasland
Arbeiderpartiet·Telemark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ole Herman Sveian og Trygve Slagsvold Vedum om å melde Norge ut av ACER (Innst. 408 S (2025–2026), jf. Dokument 8:212 S (2025–2026))

Innlegget

Regjeringen er opptatt av lave, forutsigbare strømpriser, at vi har nok strøm til enhver tid, og at vi har et kraftnett som klarer å håndtere de strømmengdene som næringslivet etterspør. Derfor legger vi til rette for utvikling både av mer fornybar energi og et bedre nett. Det vil også stabilisere og redusere prisene. Det har vi full mulighet til å gjøre. EØS-avtalen er vårt viktigste fundament i kontakten med Europa. Senterpartiet har et totalt annet syn, og det er helt ok, jeg respekterer det, men jeg tror ikke det er framtiden å slå hull i EØS-avtalen, ikke minst når man tenker på den konkurranseutsatte sektoren som vi skal ivareta, og eksportrettet industri osv., som vil være i en veldig krevende situasjon dersom dette fundamentet utvannes fra Stortingets side.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Terje Aasland (Arbeiderpartiet) — Replikk · 9. jun 2026 — OverStortinget