Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))
Innlegget
Det korte svaret på det er ja. Det er den øvre betalingsvilligheten som ligger til grunn både når det gjelder Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord. Staten bærer ikke den risikoen, det er det utviklerne som gjør. Det er det fine med den modellen som er lagt til grunn nå, at det er utviklerne som bærer risikoen, men staten har stilt opp gjennom vedtak i Stortinget med et program som skal støtte utviklingen av havvind. Så er det riktig at norsk leverandørvirksomhet i dag omsetter for ca. 60 mrd. kr i havvind – 7 000 årsverk er direkte involvert. Men det er bare Fremskrittspartiet som ikke ser mulighetene for at det kan ekspandere betydelig hvis man får et hjemmemarked å teste seg på og et hjemmemarked å vise til. Det tror norsk industri, det tror norske arbeidsfolk som jobber i leverandørindustrien og i kompetansemiljøene rundt det, og det tror også jeg.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat