Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Terje Aasland
Terje Aasland
Arbeiderpartiet·Telemark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Aleksander Stokkebø og Kari Sofie Bjørnsen om kvalitetssikring av støtte til flytende havvind (Innst. 401 S (2025–2026), jf. Dokument 8:213 S (2025–2026))

Innlegget

Det siste innlegget er ganske urovekkende i utgangspunktet. Når Stortinget fatter et vedtak, og en setter i gang prosjekter ute i norsk næringsliv, må norsk næringsliv forvente at de vedtakene som er gjort i Stortinget, står seg over tid. Den tryggheten og forutsigbarheten som har vært der, er litt av grunnmuren for investeringer. Når jeg hører Høyres representanter her, lurer jeg på: Er det misforståelser ute og går, eller er det en bevisst bruk av ord? Representanten Astrup sier at store statlige investeringer skal underlegges ekstern kvalitetssikring. – Ja. Andre sier at et godt gjennomarbeidet prosjekt må følge prosedyrene for statlige investeringer. Dette er ikke en statlig investering, det som ligger til grunn for Utsira Nord, det er et støtteprogram, en ramme for en konkurranse. Prosjektutviklingen, prosjektansvaret og kostnadsansvaret ligger hos utviklerne. Det er de som må kvalitetssikre, det er de som må sørge for at de klarer å delta i konkurransen. All risiko ligger på utbyggerne, og majoriteten av støttebeløpet betales ut etter at vindkraftanlegget er satt i drift. Det er helt uforståelig når jeg hører argumentasjonen til representanten Astrup og andre fra Høyre her, for det er jo ikke det som er tilfellet. Det er et støtteprogram det er lagt opp til, og det er det en bør forholde seg til. Det er altså kommet i stand gjennom de kostnadsanslagene NVE har gjort, basert på erfaringer fra mange andre land. Det er sendt på høring, det er lagt et grunnlag, redegjort for i Stortinget, og Stortinget har fattet et vedtak om en støtteramme på 35 mrd. kr. Staten pådrar seg ikke risiko, det er utviklerne som gjør det. Det er en vesentlig forskjell på hvordan det argumenteres for Høyres forslag. Når Høyres representanter sier at de er veldig for en ansvarlig havvindutvikling, bør det være et tankekors at av de som stemmer for det forslaget som Høyre har fremmet i dag, er det altså 31 representanter, hvis jeg kan ta med Kristelig Folkeparti, det vet en jo ikke, som støtter dette, mens de 56 andre representantene som støtter det, har ett motiv, og det er å stoppe havvindutviklingen i Norge. Jeg synes dette er høyst merkverdig og høyst alvorlig, og det Høyre bidrar med her nå, er med respekt å melde en stor politisk risiko for framtidige investeringer i Norge. (Innlegg er under arbeid)

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat