Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sofie Marhaug, Bjørnar Moxnes, Geir Jørgensen og Mímir Kristjánsson om kontroll over krafteksporten og styrking av forsyningssikkerheten (Innst. 374 S (2025–2026), jf. Dokument 8:235 S (2025–2026))
Innlegget
Noen ganger er det greit å snu seg rundt og angre på det en har gjort tidligere, og noen ganger er det også klokt i historiens lys å erkjenne hva en har gjort. Hadde det vært Fremskrittspartiets stemme som hadde fått flertall i Stortinget – bare i den perioden jeg har vært her, i de 20 årene – hadde norsk vannkraft vært åpnet for privatisering, helt og holdent, for det var det Fremskrittspartiet ønsket. De mente det var fornuftig at privat kapital eide norske vannkraftverk. De hadde lagt til rette for en endring i energiloven der utenlandsforbindelsene kunne eies av private investorer, og det ville vært svært ille. Så er det noen som har brutt med noen av de kvalitetene som ligger i norsk kraftsystem i dag, er det Fremskrittspartiet. Det er greit og det er flott at man har besinnet seg på noen områder. Det gjelder nok i ulike typer saker vi har behandlet i dag, at kanskje Fremskrittspartiet i historiens lys kommer til å si at det vi gjorde den gangen, det var feil. Det tror jeg kommer til å skje.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat