Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 9. jun 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Ingrid Liland, Margit Bye, Siren Julianne Jensen og Oda Indgaard om en helhetlig plan for mer arealvennlig utbygging av landvind (Innst. 397 S (2025–2026), jf. Dokument 8:261 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg har lyst til å starte med å takke forslagsstillerne for forslaget, og for at man har fått opp en debatt om vindkraft og vindkraftens betydning i Stortinget. Det er det første som er veldig bra. Det at det også ser ut til å være et forholdsvis bredt flertall for noen av de forslagene som er fremmet, er også veldig bra. Er det noe vi trenger i norsk energipolitikk, så er det brede, gode løsninger i Stortinget for å sikre at vi får investeringer og får mer fornybar energiproduksjon. Det er ingen tvil om at vi har en etterspørselsvekst som er ganske formidabel. Den må dekkes inn på en eller annen måte. Det handler om utviklingen av samfunnet vårt, hvordan vi legger til rette for at industrien skal kunne investere og få tilgang på langsiktige kraftkontrakter, hvordan vi kan omstille samfunnet bort fra fossil energibruk og over til mer fornybar energibruk, og hvordan vi dimensjonerer det i tiden framover. Da er vindkraft utvilsomt den teknologien som er rimeligst å bygge ut, det er den som raskest kan bygges ut, og den kan bidra betydelig i f.eks. eksisterende industri. Det er noen forutsetninger som er viktig. Det er at et bredt flertall i Stortinget har sagt at dette skal gjøres sammen med kommunene, ikke mot kommunenes vilje. Det prinsippet står seg også i dette – det er veldig viktig. Jeg tror det er helt nødvendig at man opprettholder det prinsippet også i fortsettelsen. Når det gjelder forslagene i denne saken, mener jeg at alle vedtak som peker i retning av et ønske om å få til mer, er kjempebra. Jeg kommer til å følge dem opp. Jeg tror ikke det er nok for å lykkes, men det er et veldig betydelig skritt i riktig retning, og likeledes det at Stortinget nå gir forholdsvis bred tilslutning til det. Det er et viktig tema i III i komiteens tilråding, om at vi må bygge på et tilstrekkelig, relevant og nøytralt kunnskapsgrunnlag. Følelser styrer altfor mye av debatten om vindkraft. Jeg har forståelse for og full respekt for at det er ulike synspunkter, ulike meninger osv., men det å få fram den faktabaserte debatten i denne sammenhengen, er usedvanlig viktig. Så igjen vil jeg takke forslagsstillerne. Jeg er litt forundret over at Fremskrittspartiet er så teknologinøytrale at de er helt usynlige i denne innstillingen. Det er litt forunderlig. Det står riktignok noen ord i merknadene fra Fremskrittspartiet, som ble lest opp fra talerstolen, men jeg hadde trodd at også de ville være med og stemme for og bidra til at en av de teknologinøytrale og viktige produksjonsmåtene blir ivaretatt på en god måte.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat