Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 9. jun 2026

Trygve Slagsvold Vedum
Trygve Slagsvold Vedum
Senterpartiet·Hedmark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ole Herman Sveian og Trygve Slagsvold Vedum om å melde Norge ut av ACER (Innst. 408 S (2025–2026), jf. Dokument 8:212 S (2025–2026))

Innlegget

Norge er et land med enorme naturressurser. I starten, da de naturressursene skulle bygges ut, var det jo ganske sterke utenlandske interesser, spesielt franske og svenske som gjorde det, og man fikk begrepet fossespekulanter. Det norske Stortinget hadde en stor debatt, innførte hjemfall og konsesjonslover og sikret nasjonal kontroll. Datidens Høyre kalte det panikklovene, men heldigvis var det ikke datidens Høyre som fikk gjennomslag. Man laget et nasjonalt prosjekt, takket være blant annet Johan Castberg. Når man bygget ut de store naturressursene, laget man også fra Stortingets side et system som gjorde at de kommunene som ble nedbygd, fikk store inntekter tilbake til sitt lokalsamfunn for å bygge lokal velferd og gode lokalsamfunn rundt omkring i Norge, blant annet med systemet med konsesjonskraft. Hvis man ser hvor mye av industrien i Norge ligger, så ligger den rundt de store, første kraftutbyggingene. Norsk kraftpolitikk og norsk industripolitikk har gått hånd i hånd. I tillegg til at det ga lokal verdiskapning, hadde den store utbyggingen av vannkraft i Norge det godet at den skapte stabile og trygge energipriser for Norge som land, og det var stor oppslutning om det systemet. De siste årene har Norge gradvis gitt fra seg mer makt til EU på energifeltet. Den største diskusjonen rundt det var da tidligere FrP-statsråd Terje Søviknes, nå nestleder, valgte å melde Norge inn i ACER og lede den prosessen. Vi har sett at konflikter rundt energi er blitt mye større nå enn vi har vært vant til, ikke minst når vi ser vi vindkraftutbygging. Jeg tror det har en direkte sammenheng med at folk opplever at man bygger ut naturressursene deres, men at de ikke får lave og stabile strømpriser tilbake igjen som betaling. I forbindelse med energikrisen i 2022 sendte statsråd Terje Lien Aasland brev til RME, reguleringsmyndigheten, som ble opprettet på grunn av at FrP meldte oss inn i ACER. Han spurte: Kan vi nå regulere krafteksporten? Er det mulig å regulere krafteksporten sånn at vi får en lavere og mer stabil strømpris i Norge? I august 2022 sendte Terje Lien Aasland det brevet, og han fikk svar fra RME ganske kort tid etterpå: Nei, det er ikke mulig med de forpliktelsene vi har overfor EU. Ergo ble regjeringen satt sjakkmatt på grunn av de forpliktelsene man har overfor EU, og det er derfor Senterpartiet mener at vi må tilbake til den nasjonale kontrollen og starte utmeldingen fra ACER umiddelbart, sånn at norske naturressurser kan brukes til å skape stabile og trygge arbeidsplasser i Norge og stabil og lav strømpris for folk i Norge, og sånn at det er det norske Storting som skal bestemme hvilke reguleringer vi skal gjøre. ACER og RME skal ikke kunne overprøve hva et norsk folkevalgt flertall ønsker.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat